Rozbor videa - Vojta21
08.02.2012 00:09:49 #1
Zdravím všechny příznivce lyžování, chtěl bych vás poprosit o rady a komentáře k mé jízdě. Předem vám děkuji za podnětné příspěvky a užitečné rady.
Věk 22, výška 184 cm, váha 90kg.
Lyže: Head iSupershape Speed SW délky 177 cm, R 16 m (poznámka: Někdo zde na fóru tyto lyže kritizoval, ale já jsem s nimi velmi spokojen, ale to je samozřejmě značně subjektivní. Do budoucna bych chtěl zainvestovat do obřaček).
Sjezdovka: Upravená, v horní pasáži červená, v dolní modrá. Sníh tvrdý, drživý, místy ledové plotny (teplota okolo –10 °C). Polevsko – 10 km severně od České Lípy.
Závodil jsem v žákovských kategoriích (ale žádné skvělé výsledky jsem nikdy nezajel), od té doby jsem samouk a chtěl bych se dál zlepšovat. Z těchto jízd jsem měl relativně dobrý pocit, ale na videu to opravdu tak nevypadá, rozhodně nemám o své jízdě vysoké mínění. Některé chyby na sobě vidím, ale řekl bych, že to jsou spíše důsledky, než příčina. Největší svůj problém vidím v nedostatečném zatížení vnější lyže v oblouku (občas to vede až k pádu – „přilehnutí“). Je to nedostatečnou prací a padáním vnitřního boku, ramena nebo to vychází již ze zahájení oblouku? Či je to úplně něco jiného? Ještě jednou děkuji.
Dodatek (8.2.): Omlouvám se, měl jsem ještě napsat to, co jsem těmito jízdami zamýšlel, což vedlo k drobnému nedorozumění. Chtěl jsem ukázat „klidný“ základní oblouk, myslel jsem si, že v případě větších chyb budou lépe vidět.
08.02.2012 18:28:39 #2
Kdybys byl tvůj 70letý dědeček, pochvalně bych okomentoval, jak hezky ti to pořád ještě krouží.
Kdybys byl krasobruslař, asi bys zasloužil pochvalu za choreografii, neboť hezky využíváš celu plochu.
Kdybys měl superobřačku, pokýval bych hlavou, že točit ji na takovém svahu v omezené rychlosti není snadné.
Jenže ty nejsi dědeček, nekrasobruslíš a máš 16m samotočku. Ale jedeš na ní pasivně, jako kdybys byl svůj děda, případně krasobruslař chystající se na trojitý skok, který ale nikdy neskočí.
Kroužíš docela hezky, to ano, nakonec koleje za tebou jsou celkem úhledné. Pokud bys ale nevěděl, co znamená zde často vzpomínaný „superdžíoblouk na slalomce“, tak už víš.
Představuju si, že ses snažil úhledně a co nejčistěji zakroužit. A kvůli tomu jsi skoro úplně podusil dynamiku. Jenom jedeš a klopíš. Tvoje jízda nemá střídání rytmu, tlaku a povolení.
Mám pocit, že v zahájení a vedení oblouku jsi příliš vzadu, takže špičky lyží, jež při své šířce dokážou tyhle lyže docela silně natáhnout do oblouku, nezabírají dostatečně. Nakonec sice zatočí, je to přece jenom značné krojení, ale jak dlouho jim to trvá a kolik času a prostoru k tomu potřebují!
V zahájení se také (někdy) stavíš víc na vnitřní lyži a tím, jak jsi „nad ní“, ji nižším zahraněním neprohneš dost na to, aby pořádně zatočila.
Po radiusu lyží „poctivě“ vyvážíš i trup. Obrazně řečeno „žiješ přítomným okamžikem“ a „neplánuješ budoucnost“, tedy další oblouk. Viz např. 0:16 (video 1), kdy nesmírně dlouho míříš „ven“ z oblouku směrem k vleku, aniž by ses orientoval směrem k oblouku novému.
Všimni si také na 0:20 (v1), jak přisedáš zadkem dovnitř oblouku (pak nemáš být moc vzadu!) a nijak tím nepomáháš zatáčení lyží.
Mám pocit, i když to na dálku není dost dobře vidět, že lepší jsou první oblouky na prudší části svahu, kde přece jenom musíš víc pracovat. Dole už se jenom vezeš, jak ten tvůj 70letý děda (že ho pozdravuju!).
Na lyži s R16 musíš na modré sjezdovce mrskat skoro slalomové oblouky. Umíš to? Zkus a natoč! Jestliže na ní jedeš takto, jak bys asi jezdil na plánované obřačce?
Obnažil jsi několik zásadních nectností „carvingu“. Vzpomeneš si na to, jestli si v (příštím) jarním SNOW přečteš článek Konec carvingu?
Snad jsi pochopil, že záměrně, abys z toho něco měl ty i další čtenáři, zdůrazňuju a rozebírám to méně dobré a nerozepisuju se o tom, jak úhledně kroužíš a řadu základních věcí děláš dobře. Ještě aby ne na takovém kopci, sněhu a na takových lyžích!
Zkus tedy propříště na kameru zatáčet, co to dá, jakousi co nejvíce slalomovou jízdu. A pak uvidíme.
Jinak ale, abych přece jenom nebyl pes, co tě znechutí, základ je OK, chce to jen dál inteligentně a poučeně pracovat. Většina lidí jede podstatně hůř, takže chutě do další práce, maladěc!
08.02.2012 19:47:42 #3
>> #1, Vojta21, 08. 02. 2012 00:09:49
Vojto,odo mna pochvala za vyber svahu,za snahu o kvalitne spracovanie videa/na vrchu trochu zoomu by nebolo na skodu,tam Ti to slo najlepsie/ a podanie informacii o sebe.
Takto by som si predstavoval vzor videi ,ktore su prezentaciou kazdeho z nas.
K Tvojej jazde moj nazor,aj ked nam uz Ivan zobral vietor z plachiet.
Z mojho pohladu slusna sportova jazda,bez viditelnych chyb.Nevidim protirotaciu,s ktorou ma problem vela lyziarov/nuz lyzovanie v branach aj ked v mladosti Ti dalo zaklady/.Slusne vodenie noh v paralelnom postaveni,naznaky predozadnej prace aj pri takto vedenom pasivnom sposobe jazdy.
Ano,nejazdis s prevahou vonkajsej,jazdis obojnoho.
Takyto svah,a tento typ worldcupovej obrakoslalomky s katolickymi vsetkoodpustajucimi vlastnostami Ti to umoznuje.
Si pasivny,len vodis lyze.
Ovsem,je otazkou,kam chces dalej ist.Ak sa chces dalej takto pasivne sportovo vyvazat,nad kvalitnejsimi lyzami nerozmyslaj.
Ale ak hladas vyzvy ako napr.Kubo,Sagi tak do trdsich,dlhsich lyzi chod.Tie Ti velmi rychle vysvetlia,ako na tom so svojou jazdou si.Rychlo Ta naucia jazdit cez prevahu vonkajsej,agresivnejsie nastupovat do obluku a aj ho ukoncovat,takisto ako pracovat panvou a klbmi.
Je to dost narocna cesta,ale stoji za tu namahu.
Este otazka,ake to mas lyziarky?Tie sa mi oproti lyziam zdaju byt v poriadku.
caute Harry
PS.Dobre Ivan konstatuje,mas este vek ktory by bol hriech nevyuzit,potencial tam je.
08.02.2012 20:00:06 #4
>> #2, ivan, 08. 02. 2012 18:28:39
Děkuji za komentář :) Říkal jsem si, jestli mám k videu přidat vysvětlení jízdy o co mi šlo a asi jsem to měl udělat. Chtěl jsem ukázat „klidný“ základní oblouk, myslel jsem si, že v případě větších chyb budou lépe vidět. Nemám problém (alespoň si myslím) jízdu více „zaktivnit“, zavřít, trošičku problém bude s natočením, snad někoho přemluvím (a případně se nechám natočit v bránách). A také to bylo po 2 hodinách lyžování a to nohy už nejdou tak jak bych chtěl.
>> #3, Harry, 08. 02. 2012 19:47:42
Lyžáky Head S13 (flex 120), sice jsou trošičku starší, ale naprosto mi vyhovují. Pokud jde o nové lyže, tak bych samozřejmě tvrdší a delší hned bral, ale jako student nemám peněz nazbyt a to je ten hlavní problém.
08.02.2012 20:02:39 #5
>> #3, Harry, 08. 02. 2012 19:47:42
„… tento typ worldcupovej obrakoslalomky s katolickymi vsetkoodpustajucimi vlastnostami“
To je boží formulace, dovolil bych si ji zařadit do formulačního repertoáru, keď pánko dovolí.
08.02.2012 20:07:41 #6
>> #4, Vojta21, 08. 02. 2012 20:00:06
Ano, Vojto, vždycky je vhodné dodat maximum informací, vidíš to správně. Čím méně informací, tím větší interpretační prostor pro nás kibice.
Ale to nevadí, nerejeme přece do sebe, nýbrž v lyžařském souznění hledáme cesty ke zkvalitnění našich jízd (věz, že i někteří staří zbrojnoši tak činí).
Těším se na další komunikaci.
08.02.2012 22:45:11 #7
>> #6, ivan, 08. 02. 2012 20:07:41
Každá připomínka je užitečná, rozhodně si to neberu osobně (nemám důvod, proč bych měl). Zapomenu něco napsat a tím vás nutím do takové slovní ekvilibristiky (za což se omlouvám). Pro příště jsem poučen.
09.02.2012 22:40:34 #8
>> #1, Vojta21, 08. 02. 2012 00:09:49
Ahoj Vojto,
Ivan píše: „Jinak ale, abych přece jenom nebyl pes, co tě znechutí, základ je OK, chce to jen dál inteligentně a poučeně pracovat. Většina lidí jede podstatně hůř, takže chutě do další práce, maladěc!“ Takže takto to ber i z mojí strany.
Ty na začátek nadhazuješ: „Největší svůj problém vidím v nedostatečném zatížení vnější lyže v oblouku (občas to vede až k pádu – „přilehnutí“). Je to nedostatečnou prací a padáním vnitřního boku, ramena nebo to vychází již ze zahájení oblouku? Či je to úplně něco jiného?“
Za sebe si myslím, že největší tvoje chyba se nachází na (světe div
se) začátku oblouku, resp. v momentě přehranění ještě před tolik
oblíbenou spádnicí. Když se podívaš na video 1 v čase 0:13 (oblouk
vlevo, moment daleko před spádnicí), tak ta zásadní chyba tam je jak na
stříbrným podnose. Pohyb, kterým stavíš zatíženou vnější lyži na
hranu, bude potřeba důrazně vyladit (při oblouku vlevo více zřetelnej).
Nejen někteří guru to označují jako vnitřní rotaci femuru, normální
člověk by to popsal jako „koleno dovnitř“, které je např. přítomno
i v ČR dobře známé nejsvětovější učebnici lyžování. Takhle to
prostě připomíná vplétání kolene do kola. Nedávno zde probíhala debata
o práci kotníků. Ta utichla s vyřčením teze, že záleží na
okolnostech, kdy hranit lyže od spodu (kotník, koleno atd.) a kdy hranit pouze
v oblasti kyčle – doporučuju řádně přečíst. Dle mýho je
momentálně potřeba, abys byl schopen právě toto vnímat! Pro echt obřačky
to je více než žádoucí. Na začátku oblouku tedy váhu na vnější a
k tomu úplně prvotně tu vnější tlačit vpřed a posléze (dobře, spíš
současně ) k tomu
přidat její naklápění (snaž se vyhnout pohybu kolena „dovnitř a
dopředu“). Ten dopřednej pohyb (resp. je to asi spíš izometrická
kontrakce) považuju za jeden z nejzákladnějších lyžařskejch vynálezů.
Už samotnej vede k omezení „vlomení“ kolene a hlavně si lyžař
dokáže pohlídat tlak do vnější lyže (lyže později v oblouku nevlaje za
lyžařem) a dále ji pak dokáže aktivně využívat!! Jak poloha pánve tak
i souhlasnost práce obou dolních končetin by pak taktéž mohla doznat
zlepšení. Zkus tohle jediný a podej report, možná budeš druhej člověk,
kterýho bych něco na lyžích naučil
.
Ostatní prvky lyž. techniky při takovejch ideálních podmínkách snad počkaj…
10.02.2012 01:24:54 #9
>> #1, Vojta21, 08. 02. 2012 00:09:49 >> #8, vašek2, 09. 02. 2012 22:40:34
Zdravím vás! Musím říct, že po dlouhé době zde vidím video k rozboru, které se mi z několika důvodů dost líbí!Už zde bylo něco řečeno, ale musím říct, že ne se vším se zcela ztotožňuji a posusím se o „another point of view“.
Především si dovolím trochu oponovat Ivanovi, že Vojtova jízda je nějaké pasivní vození se na samotočce či zde oblíbené „superdžíoblouk na slalomce“. Za prvé si nemyslím, že lyže o rádiusu 16 m jsou nějaké samotočky. Co je ale důležitější, tak ani technicky mi nepřijde, že by Vojtova jízda (v prvních dvou třetinách jízdy – na prudším) měla být označena jako pasivní jízda po rádiusu lyží. Na rozdíl od jiných zde rozebíraných jízd tuto chápu jako aktivní a pokusím se naznačit proč…
Pokud bych měl z mého pohledu vypíchnout nejlepší „momenty“ jízdy, tak by to (světe div se ;) bylo právě ono záhajení-přechod (zřetelně fáze 0:32–0:35, které Vašek vidí spíše jako největší chybu. Vidím velmi plynulé a hladké vypuštění tlaku, podtažení nohou a současné naklápění těla do nového oblouku, tedy docela slušnou inklinaci. Důsledkem je vytvoření velmi kvalitního rozsahu před (poslední dobou zde koukám oblíbenou) spádnicí a současné frontální postavení na spádnici – super předpoklad pro zbytek příběhu…Souhlasím s tím (Vašek), že by budoucí spodní mohla zůstat pružně napnutá a „nahranění“ lyží v této fázi mají především obstarat kotníky a chodidla a současný pohyb kyčlí a horní části těla přes lyže z kopce dolů. Vyhnul bych se zde (přechod a nájezd do spádnice) onoho dopředného pohybu budoucí spodní, protože si myslím, že na to přijde čas později. Nebál bych se pustit těžiště ještě více z kopce dolů, aby lyže najížděly mírně nad tělem, můžeš jít Vojto tedy více dopředu. Za přechod tedy dávám Vojtovi svou malou jedničku byť bez hvězdičky a myslím si, že to je onen super aktivní základ, který mnohým zde „rozebíraným“ tak moc chybí..
Určité rezervy vidím spíše za spádnicí. Vojta má po přechodu, vytvoření rozsahu a tedy po najetí do spádnice nakročeno k tomu, aby začal dál vznikat (a byl následně při dalším přechodu využit) velký tlak do lyží a zkrátil se tak v důsledku rádius oblouku. Tuto šanci ovšem do jisté míry Vojta promarňuje. Uměl bych si tedy představit, že teprve zde při dané rychlosti začne Vojta více používat onu radu „tlač vnější dopředu“, dodal bych za sebe: případně vnitřní zpět či kombinaci. Ze spádnice bych si také uměl představit tvorbu odpovídajícího zalomení, které by v kombinaci s předchozím pomohlo udržet při výjezdu tlak do lyží. Vojta na to sám upozorňuje. To vše se ovšem ve Vojtově jízdě neděje tak důsledně a důsledkem je pak ono přilehnutí s vahou na vnitřní (zřetelně 0:48), což dále způsobí odjetí spodní, ztrátu tlaku a protáhnutí rádiusu.
Ponechal bych první část oblouku a pracoval bych především na výjezdní fázi ze spádnice. Zkus se zaměřit na odpovídající zalomení a další tipy k udržení tlaku, ke kterému máš po přechodu velice hezky nakročeno!Jedním z těchto tipů je právě ono „tlač vnější vpřed“ v kombinaci se zalomením. Další může být třeba rada: spodní nohu natahuj, vnitřní pokrčuj!
Těším se na další video či na reakci.
Zdraví T.
10.02.2012 08:07:57 #10
>> #9, Tomatáš, 10. 02. 2012 01:24:54 Ahoj, cit.: „Ponechal bych první část oblouku a pracoval bych především na výjezdní fázi ze spádnice.“
Osobně se obávám, že pouze vyježděnost jezdce a ideální podmínky maskují to mnou zmiňované. V průběhu oblouku to dohánět se mi zdá už moc pozdě a třeba v brankách naprosto k nestihnutí…
12.02.2012 12:28:39 #12
Zdravím tímto místní diskutující a dovoluji si požádat zdejší odborníky na techniku se zaměřením na závodní lyžování o rady či jakoukoli konstruktivní kritiku.
Nahrál jsem jednu jízdu v obřáku, vodivý snih horní část placka.
Věk 35, výška 177cm, váha 82kg
Nacpal jsem se k nejakým Korejčíkům do traťě na Pitztalu a nebyl jsem moc rozježděný, kamarád to natočil.
Děkuji za odezvy.
12.02.2012 14:30:01 #13
>> #12, holtom, 12. 02. 2012 12:28:39
Zdá se Milane, že obřák jsi nezapoměl..;-)
12.02.2012 18:42:32 #14
>> #12, holtom, 12. 02. 2012 12:28:39
Ahoj. Od zaciatku vidno pretekove tahy,pekne vyvazanie lyzi,istotu.
Ovsem tam,kde by sa dalo nad Tvojou jazdou zamyslat,video konci. Skoda.
Ta spodna cast by bola urcite zaujimavejsia.Takto je tazko o niecom sa bavit.
caute Harry.
PS. Skocil si Vojtovi 21 do jeho vlakna,dufam ze este nieco kvalitnejsie natocis,a otvoris si vlakno svoje.
12.02.2012 18:50:39 #15
>> #14, Harry, 12. 02. 2012 18:42:32
To bude mít m-ski určitě z pochvaly radost.
12.02.2012 19:05:42 #16
>> #15, Martin47, 12. 02. 2012 18:50:39
A to som chcel este podotknut,ze keby takuto jazdu videl mski,tak by mal radost.
Nuz,leze na mna staroba,tak ma berte s rezervou.
caute Harry
12.02.2012 19:31:08 #17
>> #13, Ondřej Novák – SNOW, 12. 02. 2012 14:30:01
Souhlasím s Harrym. To není Milan . Škoda, že už není Aurora,
dal bych O.N. svůj první bod.
12.02.2012 19:53:33 #19
>> #18, Martin47, 12. 02. 2012 19:49:52
. Díky. Znám první
sice nazpaměť, zajet však tak stále neumím
.
12.02.2012 20:50:22 #20
*>> vašek2, 09. 02. 2012 22:40:34
*>> Tomatáš, 10. 02. 2012 01:24:5
Mockrát vám děkuji za rady, náměty k přemýšlení a testování. Potvrdili jste moje domněnky a pomohli mi částečně urovnat ten binec, co mám v hlavě (a v nohách). Celý víkend jsem zkoušel, zkoušel a zkoušel, bude to chtít ještě hodně času stráveného na sjezdovce, abych si některé prvky osvojil. Po testování na lyžích vám musím dát (oběma) za pravdu, velké rezervy mám jak v zahájení, tak i v ukončení oblouku. Ještě pro upřesnění v natočených jízdách jsem chtěl předvést to, co mám zažito a zautomatizováno bez „korekčních“ prvků.
Vaše rady ohledně předsouvání vnější lyže zde z fóra znám, ale vnímal jsem to spíše jako prvek umožňující více „uzavřít“ oblouk a to byla asi zásadní chyba. Pokud jsem se na toto soustředil již od zahájení oblouku, pocitově se mi jelo mnohem lépe a umožnilo mi to i lépe oblouk ukončit. Bohužel mám drobné problémy s levým kolenem (spíše se stehenním svalem, který vyvolává problémy s kolenem) a tomu se předsouvání moc nelíbí. Možná časem přidám video, kde to je dobře vidět. Sbírám pro to odvahu, jízdy jsou strašné:-D. Na druhou stranu zase bude více materiálu k prodiskutování.
Měl bych ale jeden dotaz: Jak docílím toho, že při jízdě v oblouku bude výrazně více zatížená vnější lyže? Je mi jasné, že je to souhra několika činností, od správného přechodu do nového oblouku, v kombinaci předsouváním vnější lyže a prací boků (pánve). Neuniká mi ještě něco?
Vašku prosím tě, vlákno o práci kotníků jsem si přečetl již dříve, ale opravdu moc moudrý z toho nejsem. Nabyl jsem dojmu, že tím bylo myšleno nadriftování do oblouku (pivot). Pokud tomu tak je, tak nevidím důvod proč používat tento prvek při jízdě na mírné červené sjezdovce mimo brány. Nemohl bys mě vyvést z omylu a polopatě mi objasnit, jak se tento prvek má projevit v běžné jízdě? Viz třeba v jízdě na mém videu. Díky
Na závěr přidám drobnou obhajobu mých lyží. Jako úplné samotočky je nevnímám, vím co dokáží lyže s rádiusem kolem 11 m. Chtěl jsem lyže, které zvládnou jak krátký, tak dlouhý oblouk. Samozřejmě že je to velký kompromis, ale na víc nebyly peníze.
>> #12, holtom, 12. 02. 2012 12:28:39
Mohl bych tě poprosit, abys pro příště dával svá videa do tebou
založeného vlákna? Snažil jsem se o přehlednost (líbilo se mi vlákno
o jízdě Petra) a byl bych rád, kdyby to tak zůstalo. Děkuji
13.02.2012 09:48:20 #21
Ahoj Vojto.
Jen ve zkratce:
- Lyže 16 m jsou ok, nenech se vykolejit místními supy, kterým není nic pod 23 metrů svaté.
- Tvá jízda není pasivní, je naprosto uzpůsobená rychlosti a sklonu svahu.
- Nepředsouvej vnější lyži. Je to taková strašně tajemná rada, která se táhne zdejším forem jako mantra, ale zamysli si. Jak chceš předsouvat lyži, na které chceš mít zároveň větší podíl své hmotnosti? Dokážeš s ní pohybovat, když je zatížená a zároveň se o ní opíráš? Udržíš při předsouvání kontakt s jazykem boty? Raději pod sebe pokrčuj a zasouvej vnitřní. Výsledný efekt je stejný, lépe řečeno větší, protože je to na rozdíl od předsouvání vnější proveditelné.
- S kotníky si nelam hlavu. Je to jen jeden z mnoha kloubů, který při lyžování používáme, ať už pro jemné zahranění, nebo jemné natočení, nadriftování lyží. O kotnících se nikdy moc nemluvilo, byť je všichni používají, stejně jako musí používat kolena, boky, i celý trup. Prostě nic nefunguje bez ničeho.
Zdraví Ondra
13.02.2012 18:32:06 #22
„Výsledný efekt je stejný, lépe řečeno větší, protože je to na rozdíl od předsouvání vnější proveditelné.“
Ondřeji, zkoušels to a nebo si to jen myslíš?
Já jsem poměrně velké dřevo na jakýkoliv sport, všechno mi dlouho trvá, ale vědomé tlačení vnější lyže vpřed se mi, snad, celkem daří a hlavně je znát pocitově při jízdě.
A ještě doplním – nejlépe to funguje v páru, vnější vpřed a vnitřní dozadu.
13.02.2012 19:11:47 #23
>> #20, Vojta21, 12. 02. 2012 20:50:22 Ahoj,
cit: „Měl bych ale jeden dotaz: Jak docílím toho, že při jízdě v oblouku bude výrazně více zatížená vnější lyže?“
No nejlíp ji zatíž tak, že na ní přeneseš váhu . Lepší radu nemám.
„Vašku prosím tě, vlákno o práci kotníků jsem si přečetl již dříve, ale opravdu moc moudrý z toho nejsem. Nabyl jsem dojmu, že tím bylo myšleno nadriftování do oblouku (pivot). Pokud tomu tak je, tak nevidím důvod proč používat tento prvek při jízdě na mírné červené sjezdovce mimo brány. Nemohl bys mě vyvést z omylu a polopatě mi objasnit, jak se tento prvek má projevit v běžné jízdě?“
Moje přesměrování na daný vlákno souviselo pouze s tím, jak člověk lyži staví na hrany. Není na škodu umět si ten pohyb uvědomit – viz. tvoje lámání kolene a naproti tomu pohyb vycházející z pánve. Přímo s kotníky (po vzoru Ondřeje) bych si taky hlavu nelámal.
>> #21, Ondřej Novák – SNOW, 13. 02. 2012 09:48:20
Ahoj taktéž,
cit.: „Nepředsouvej vnější lyži. Je to taková strašně tajemná rada, která se táhne zdejším forem jako mantra, ale zamysli si. Jak chceš předsouvat lyži, na které chceš mít zároveň větší podíl své hmotnosti? Dokážeš s ní pohybovat, když je zatížená a zároveň se o ní opíráš? Udržíš při předsouvání kontakt s jazykem boty? Raději pod sebe pokrčuj a zasouvej vnitřní. Výsledný efekt je stejný, lépe řečeno větší, protože je to na rozdíl od předsouvání vnější proveditelné.“
No dle mýho to právě nic tajemnýho není. Je to jedna z mála naprosto konkrétních rad, která i u mě funguje. Právě že takovýto rady tápajícím můžou pomoct – vyzkouší si je za několik jízd, přetřídí a event. zahodí. V internetových radách mnohých profíků je tajemna a všeobjímajících floskulí mnohem víc. To, že i vnitřní táhnout vzad, je samozřejmé. Můj popis byl nepřesnej (Vojta ale asi pochopil…) – s plnou vahou se samozřejmě s lyží posouvá fakt blbě. V rámci přechodu do oblouku/zahajování nového je ale lyže odlehčená a pak to jde celkem dobře. Nebo snad ne? Prostě nic nefunguje bez ničeho.
13.02.2012 19:33:22 #24
>> #23, vašek2, 13. 02. 2012 19:11:47
S tou prací kotníků jsem byl dost zmaten, možná to bylo tebou zmíněným vláknem, nikdy jsem se tím při jízdě nezatěžoval (cíleně se na práci kotníků zaměřovat, i když je mi jasné, že bez nich by to nešlo) a jsem rád, že to zas tak nemusím měnit.
Pochopil jsem, že předsouvání vnější lyže musí vycházet již ze zahájení oblouku, protože, jak říká Ondra, se zatíženou lyží toho moc neudělám. To jsem si i na vlastní kůži vyzkoušel. Omlouvám se, že se neustále vyptávám, ale Ondra zmínil, cituji: „Udržíš při předsouvání kontakt s jazykem boty?“, je tím myšleno to, že má být vnější noha v oblouku v kontaktu s jazykem? Myslel jsem, že je snahou udržet vnější nohu co nejvíce napnutou, tedy že se bude spíše dotýkat zadní části komínu boty.
Přidávám ještě jedno video, berte ho trochu s rezervou, projevil se drobný problém s levým kolenem (čas 0:08). Snaha o zkrácení doby v oblouku (ještě tam prostor k uzavření je, ale to nebylo mým cílem) a zaměření na předsunutí vnější lyže. Evidentně to bude chtít čas si to zažít. Stejné podmínky jako u prvních dvou videí.
13.02.2012 20:06:22 #25
>> #23, vašek2, 13. 02. 2012 19:11:47 >> #24, Vojta21, 13. 02. 2012 19:33:22
cit: „Měl bych ale jeden dotaz: Jak docílím toho, že při jízdě v oblouku bude výrazně více zatížená vnější lyže?“
No nejlíp ji zatíž tak, že na ní přeneseš váhu. Lepší radu nemám.
Mohu se zeptat, co myslíte tím „aby byla více zatížená vnější lyže“?Co je podle vás příčinou a důsledkem „zatížení“ té vnější?Moc tomu nerozumím v kontextu s Vaškovou odpovědí, že „nejlíp ji zatížíš tak, že na ni přeneseš váhu“.
Díky za vysvětlení.
13.02.2012 20:09:58 #26
>> #23, vašek2, 13. 02. 2012 19:11:47
Ono nejde ani tak o nějaké zásadní tlačení vnější nohy dopředu
jako o to, že ji napínáme a to samozřejmě znamená její posun dopředu.
Když jedeme po pokrčené vnější, je samozřejmě víc vzadu (s menším
tlakem do lyže a větším do jazyka), než když ji napneme a můžeme se do
ní pořádně opřít. A při napnuté vnější nijak zásadně v jazyku
boty opřený nejsem. Téma do jara je na světě
13.02.2012 20:13:27 #27
>> #25, Tomatáš, 13. 02. 2012 20:06:22
Příčinou zatížení je, že se na ni postavíme víc než na vnitřní, důsledkem je to, že lyže víc a snáz zatočí, než když stojíme na obou. Oblouk je při jízdě po vnější pod daleko větší kontrolou.
13.02.2012 20:16:14 #28
*>> #24, Vojta21, 13. 02. 2012 19:33:22 při předsouvání kontakt s jazykem boty?“, je tím myšleno to, že má být vnější noha v oblouku v kontaktu s jazykem? Myslel jsem, že je snahou udržet vnější nohu co nejvíce napnutou, tedy že se bude spíše dotýkat zadní části komínu boty.
BINGO Vojto.Som rad ze rozmyslas,to je zaklad pokroku.Velmi dobre preberaj koho rady chces posluchat.
Ak Ti ide o Race techniku,sam prides na to,ze koho.
Vojto,v uvode obluku tlak do jazykov nie je problem,absolutny problem pri race technike je ten tlak do jazyku drzat pocas celeho obluku.
Ked uz nic ine,tak ukoncenie obluku v zaklone je zakladny znak race obluku.
Jazdec,ktory chce jazdit race techniku a nedokaze aktivne pracovat v obluku v predozadnej rovine vytlacania noh,nech radsej na tuto techniku ani nemysli.
A nezalezi na tom,ci ma vonkajsiu nohu zatazenu malo alebo viac.
Cisto len moj nazor,velmi spozorni ak citas prispevky od Mski.Pomoze Ti to zrovnat veci v hlave.A pozorne si pozri jeho video v branach,ak vies citat v jazde,lepsiu skolu tazko dostanes.
Tot cisto len moj osobny nazor,vyber si z neho co chces.Tvoja volba.
caute Harry
Edit.Teraz som videl Tvoje tretie video.Neboj ,pojde Ti to.
13.02.2012 20:57:44 #29
>> #27, Martin47, 13. 02. 2012 20:13:27
„Příčinou zatížení je, že se na ni postavíme víc než na vnitřní, důsledkem je to, že lyže víc a snáz zatočí, než když stojíme na obou. Oblouk je při jízdě po vnější pod daleko větší kontrolou.“
Ahoj Martine, díky za reakci.
Dám jen malý příklad: lyžař jede z kopce dolů a chce zatočit doprava. Podle toho, co říkáš, by se tedy měl tento lyžař postavit na levou nohu a důsledkem by mělo být to, že lyže zatočí do zamýšleného směru tedy doprava. Lyžař to nepodcení a stoupne si raději celou vahou na levou a dokonce pravou zvedne trochu do vzduchu. Zatížení zamýšlené spodní je teda 100% a měla by to být již hračka. Já se ovšem obávám, že důsledkem nebude snadné zatočení, nýbrž jízda přímo z kopce dolů po jedné lyži…
Pochopitelně souhlasím, že při jízdě po vnější je oblouk pod daleko větší kontrolou.
13.02.2012 21:06:21 #30
>> #26, Martin47, 13. 02. 2012 20:09:58
Ano, ano, tak to bude. „Jazyky“ jsou pro někoho stejně zavádějící, jako kotníky…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.