17.12.2013 21:29:28 #241
>> #237, Hreben, 17. 12. 2013 20:51:32
Jistě i WC borec aplikuje naučené ve volné jízdě v brankách. Branky extrémně zvýrazní, že volnou jízdu nejel WC borec. Racemanovi (a on asi opravdu není WC borec) o čas (dle jeho vyjádření!) jde. I přesto, že je „normální komerční lyžař“. Je zcela jedno, kolik zdejších WC obdivovatelů by zajel. Také končím a jdu na WC.
17.12.2013 21:57:42 #242
>> #240, Hreben, 17. 12. 2013 21:12:01
Máš pravdu s tím vnitřním kolenem sem zaměnil akci a reakci takže jinak,kdyby se za každou cenu nesnažil jít zadkem ke svahu,zůžil stopu,možná i srovnal pánev,dostal vnější bok víc dopředu segmenty by se srovnaly a pár věcí by bylo jinak. Jinak za mě jízda potřebná k získání razítek nejvyší úrovně,tak tedy asi ano,jízda zaměřená na efektivitu ne. Nevytáčej se, celkem v pohodě se bavíme a to že má každej jinej úhel pohledu je celkem přirozený ne?
17.12.2013 22:26:24 #243
>> #242, MPS, 17. 12. 2013 21:57:42
Jo, jo v pohode, ale ja uz k tomu nemam co rict. To nejdulezitejsi tam Raceman ma – prubeh pohybu, timing a provedeni oblouku jako takove, a to je zasadni! ‚Chudak‘ jak ho tady propirame… :)
17.12.2013 22:30:18 #244
>> #240, Hreben, 17. 12. 2013 21:12:01
„Mou ambicí jsou závody masters a další zlepšování race techniky jízdy.“
Citát je z prvého postu Racemana,kde prosí o akúkoľvek pripomienku,rozbor,či len názor.
Slušne požiadal,priložil dobré video a dostal dosť pochvalných slov,aj konkrétnych rád na zlepšenie.Nepísal,ale že by mu išlo o zlepšenie jazdenia pre zvládnutie skúšiek na Apul „A“,slalomový kurz a pod.Ani len netuším,aké sú kritéria na skúškach a preto Vám budem bez výhrad a irónie veriť,že by to dal.Raceman chce ale niečo iné a tam smeruje kritika jeho radcov.
„Myslim ale ze by i touhle jizdou naklepal vetsine prihlizejicich.“
Je pekné,že Ti asi stavovská česť(ak si inštruktor lyžovania)velí držať s ním,proti nám,ale snažíš sa len vykopnúť otvorené dvere.Nikto ho neporovnáva s jazdcami svetovej špičky.Dokonca kritici nie sú prehnane prísny.Je zbytočné ho s kýmkoľvek zrovnávať,pretože nie je pretekár.Rovnako možeme tvrdiť,že by ho v obráku vyklepla väčšina závodiacich žiakov,alebo omnoho starší veteráni.To nie je dôležité.
„A bych to zakoncil asi tim, ze tato jizda je spravne zajety racecarving mozna i na nejvyssi instruktorke urovni, jak tu Tomatas psal, a tim padem, kdyby to jel jinak, tak by mu to ti vsichni top lektori nedali. A tam uz asi nekdo rozumi lyzovani nemyslite panove?“..prepáč v citáte som Ti opravil na racecarving,asi to tak malo byť.
Ale jemu nejde o nejaký demo racecarving,či?A nakoľko rozumejú top lektori lyžovaniu si ani len netrúfam odhadnúť.Takže neviem.
20.12.2013 09:00:49 #245
>> #217, Hreben, 16. 12. 2013 16:37:49
„Takhle se to uci, a takhle by to melo vypadat.“
>> #230, Hreben, 17. 12. 2013 18:54:29
„Takhle je to v metodice a takhle se o to snazime.“
Kdo z vás, soudruzi, ví, jakého prohřešku se v citovaných větách Hreben dopustil? (první indicie: výroková logika)
20.12.2013 12:57:35 #246
>> #245, ˘Ö˘Krab, 20. 12. 2013 09:00:49
(Spise) Ten prvni zavanim prohozenim vyroku v implikaci.
Ale vzhledem k tomu, jak leckera instituce funguje, by to mohlo byt i v poradku (z pohledu instituce)
20.12.2013 17:17:04 #247
>> #246, valerius, 20. 12. 2013 12:57:35
Je to asi tak tři roky, kdy se nám (rodičům na třídní schůzce) jistá (později kvůli napadení žákem hojně medializovaná) vyučující matematiky a informatiky na gymnáziu (sic!) pokoušela sdělit týmiž slovy totéž, když obhajovala své postupy a metody. Ještě dodala: „…a tak to učím, protože tak nás to ve škole naučili, tak je to správně a tak se nám to osvědčilo!“. (Byl jsem v nezávislém pořadí čtvrtý, kdo si na to byl u ředitele školy tenkrát stěžovat, tak si to celkem pamatuji.)
Jakožto majitel mozku, zápočtu a zkoušky z výrokové logiky jsem na jisté výroky celkem háklivý. (druhá indicie: petitio principii)
20.12.2013 21:21:45 #248
>> #245, ˘Ö˘Krab, 20. 12. 2013 09:00:49
Odpovím videem Pravda
21.12.2013 08:50:43 #249
>> #248, Pavlos, 20. 12. 2013 21:21:45
Trefné, včetně toho soudruha ředitele.
… pokračování OT:
Traktát o scholastice (" … ve studijním procesu musí žák prvně přijmout mnohá tvrzení pouze na základě důvěry, že jsou pravdivá, až teprve postupně, tak, jak se zlepšují jeho schopnosti vědění, lze mu vysvětlit i důvody daných tvrzení.") jsem do tohoto vlákna už jednou vpašoval.
Protože v tomto nahlížení světa platí „Víra důkaz nepotřebuje, je zcela zřejmé, že musí existovat božský princip.“ (cit. ), není zdánlivě potřebné se věnovat kauzalitě až k prapříčině, protože „každý účinek má příčinu, někde se však musí řetězec zastavit, někde musí začít – něco je na počátku jako první příčina, která sama není účinkem a tato příčina nestojí na roveň ostatním příčinám“. A touto prvotní příčinou pro lyžování je evidentně sv. Metodika.
Předložil jsem k posouzení Hrebenovy výroky desetiletému synovi. Bez zaváhání
vypálil, že „to spolu přece nesouvisí“.
(Tak odhalil třetí a nejzásadnější indicii: non sequitur.)
21.12.2013 22:33:38 #250
>> #248, Pavlos, 20. 12. 2013 21:21:45
>> #249, ˘Ö˘Krab, 21. 12. 2013 08:50:43
Éště , tó dyž nesú dúkazy …zbývá ve vší slušnosti ocitovat Bohúša tož alias Bolka: „Já sem jú taky neviděl a věřím , že ju máte.“
22.12.2013 00:37:56 #251
No nedá mi to, už jen proto, že na mě Hřeben vznesl dotaz, zda by Raceman prošel, nebo neprošel. Ano Hřebene, prošel. To ale neznamená, že se nevyvaroval mnoha chyb, které tu byly zmíněny.Viděl jsem na Áčku i mnohem lepší jízdy.
Věřit slepě metodice se nevyplácí. Jelikož jsem se na několika takových knížkách podílel, vím, kolik to stálo sil a v závěru kompromisů, hádek jestli tak, nebo onak, a nikdy z takové knížky nevzešlo to, co by opravdu mělo. Stejně tak jsou liché názory na to, co je správné, co není, co vypadá správně versus co opravdu funguje. I proto jsem vzdal veškeré svoje aktivity v organizacích s diplomy a medailemi. Slepě se dá věřit jenom fyzice a mechanice lyžování a stavět na tom, co je funkční a ne jak to vypadá. To je obecně problém „instruktorského“ světa, který trochu hledá nějaký „postojový“ ideál, stejně jako různá pojmenování typu „racecarving“. A to je i problém Racemana. Jede na kameru a snaží se vypadat agresivně, být zadkem na zemi a bůhvíco ještě. Snaží se napodobit pravého racemana, což se mu daří na fotografiích, ale už ne na videu, kde jsou oproti pravému racemanovi vidět nedostatky ve využití lyží a energie, jak to třeba popisuje Thomas.
Zatím co běžná veřejnost jezdí dlouhé oblouky a snaží se je jezdit co nejlépe, to znamená pod poloměr lyží, s využitím jejich potenciálu a působicích sil, instruktor se snaží jezdit racecarving. Ale to je jen pojmenování, do určité míry nutné pro instruktorský svět, ale stejně tak by se to mohlo jmenovat hruška, jablko, nebo rychlý sportovní dlouhý oblouk. Racecarving má být technicky dobrá sportovní jízda středními až dlouhými oblouky zvládnutá tak, že na ní lze stavět při jízdě v branách. To Raceman sice předvádí, ale technicky bohužel pracuje s chybami, které se i na videu v branách už projevují markantně.Že by tady většině účastníků fora dal je do diskuse. Dovedu si představit několik jmen, která by byla za ním, ale i před ním. Ale o tom asi debata není. Raceman požádal o radu, analýzu a kritiku, a jestli je instruktor, nebo není, je docela fuk. Chyby dělá tak jako tak. Ať je to zbytečně široká stopa nebo velmi špatné dávkování povolování vnitřní nohy. Ostatní, jako nevyužitá energie, zablokování vnitřní nohy, brutálně zatížená vnější, se kterou ale nemůže nic udělat, protože se uzamkl už na začátku oblouku v postoji, jsou jen důsledky. Ale to už tady nakonec všechno padlo z různých stran i pohledů.
Takže Hřebene, jdeš na to dobře, ale kašli na metodiku a pusť si třeba Erika Guaye (od 00:43). Tak by třeba mohla vypadat instruktorská i neistruktorská jízda středními, chceš-li,racecarvingovými oblouky. Nemá cenu řešit, jestli instruktor vypadá tak, nebo onak, ale jestli to, co předvádí, je funkční, nebo to jen funkčně vypadá.
Čímž přehazuji výhybku rovnou i do dalšího tématu. Z čeho jiného si brát příklad, než ze závodního lyžování? Ano, boj mezi brankami není úplně příkladný, ale volné jízdy závodníků jsou určitě maximálně inspirativní. Už z toho důvodu, že kdo jiný umí využít energie, působících sil a materiálu lépe, než kluci, co lyžují na 195 cm s 35metry poloměru a zatočí na prostoru, kde většina lyžařské populace nezatočí se 175cm a 18metry.Závodní lyžování v podobě GS se sice tomu běžnému díky poloměrům značně vzdálilo, ale principy otáčení a fungování lyží zůstavají stejné.
22.12.2013 02:33:31 #252
22.12.2013 09:55:18 #253
>> #251, Ondřej Novák – SNOW, 22. 12. 2013 00:37:56
[ EDIT: Nechci chytat za slovo, ale přečti si po sobě souvětí: „Stejně tak jsou liché názory na to, co je správné, co není, co vypadá správně versus co opravdu funguje.“ Formulace mi přijde trochu neobratná, zvl. v kontextu následujícího: „Slepě se dá věřit jenom fyzice a mechanice lyžování a stavět na tom, co je funkční a ne jak to vypadá.“
lichý =založený na představách a neodpovídající
skutečnosti
Názory nejsou liché apriori všechny, ale mohou takové být, mohou se
různit, vyskytují se i takové. Pokud něco opravdu funguje,
nemůže to být interpretováno lichým názorem, protože to
funguje nade vší pochybnost.]
Říkáš, že Racemanovy chyby jsou jen důsledky. Myslíš tedy, že prvotní příčina a hlavní problém je to, že se ‚snaží vypadat‘ a kopíruje pohyby a postoje bez toho, aby věděl kdy a proč (z jakého důvodu, za jakým účelem) tak činí? Pak by to ale napovídalo, že jeho hlavní problém je jednoznačně ‚v hlavě‘ (kdysi jsme o tom debatovali třeba i jako o ‚vizi oblouku‘). Efekt vs. efektivita? |
---|
22.12.2013 12:39:11 #254
>> #251, Ondřej Novák – SNOW, 22. 12. 2013 00:37:56
Zajímavý případ instruktorské desiluze, zejména vychází-li čistě z vnitřního pocitu a přesvědčení. A obzvláště překvapivé v případě sugestivního prostředí rakouské metodiky. Byť, otoh, s rigorozitou jejich pojetí, alespoň co vím a jak si ji představuju přinejmenším dosud, se nesrovná každý. Tedy ne že bych to nechápal a že by mi to nebylo sympatické. A cením otevřenost této „zpovědi“.
22.12.2013 12:45:23 #255
>> #252, ivan-ski, 22. 12. 2013 02:33:31
Vidím to jasně: bude nutné zavedení opatření k vylepšení dávkování povolování vnitřní nohy.
22.12.2013 13:58:02 #256
>> #252, ivan-ski, 22. 12. 2013 02:33:31
Každý používá jiné výrazivo. Z toho, co poslouchám od většiny
trenérů bych byl posratý pořád. Vyřiď trenérovi, ať nejezdí do
Krkonoš .
22.12.2013 14:14:24 #257
>> #253, ˘Ö˘Krab, 22. 12. 2013 09:55:18
Nechceš chytat za slovo, ale chytáš. Přesto jsi to pochopil, takže
chytáš zbytečně. Jakkoliv ti moje formulace může přijít neobratná,
vychází z prostředí, ve kterém jsem se nějakou dobu pohyboval.Přečti si
ji znovu, zjistíš, že si neprotiřečí. To, co opravdu funguje, nemůže
být interpretováno lichým názorem. To, co nefunguje, může být
interpretováno lichým názorem. A to se často v určitých prostředích
děje. Nic víc a nic míň moje formulace neříká.
Ale nemyslím, že to je podstatné. Je to forum o lyžování a pokud si rozumíme, je takováto pitva jen ztráta času a odvádění pozornosti. Takže ano, prvotní Racemanův problém je v tom, že se snaží nějak vypadat, něco předvést a neodpovídá to ani povrchu, ani sklonu svahu.
22.12.2013 14:59:49 #258
>> #257, Ondřej Novák – SNOW, 22. 12. 2013 14:14:24
Přesně tak jsem to, pravda po několikerém přečtení, dešifroval
Jak Racemanovi pomoci?
22.12.2013 15:00:33 #259
OTOH
V postu #150 jsem napsal „… neví, co a proč má dělat, natož kdy…“.
Nabízí se krátká prolínačka s aktuálním děním ve vláknu Proč si (ne)brat příklad ze závodního lyžování? .
Lze si z Racemana ve volné jízdě vzít příklad? Bude možné si z něj vzít příklad, až se více vyjezdí v brankách? Bude mu stačit vyježdění? Nebude muset začít nad tím co a proč na lyžích dělá začít přemýšlet? Nedošel už k něčemu takovému sám, když sem to video dal?
22.12.2013 15:41:03 #260
>> #258, ˘Ö˘Krab, 22. 12. 2013 14:59:49
Myslím, žes to dešifroval už napoprvé, jen sis prostě musel rýpnout,
protože bez toho by nebyl Krab Krabem
22.12.2013 16:26:25 #261
>> #260, Ondřej Novák – SNOW, 22. 12. 2013 15:41:03
Inu, taková už je moje povaha… původně jsem ještě chtěl začít zvoláním: „To jsou mi věci!“. Naštěstí jsem si je odpustil, ivan můj údiv dokázal vyjádřit dokonaleji.
22.12.2013 17:52:40 #262
>> #252, ivan-ski, 22. 12. 2013 02:33:31
>> #256, Ondřej Novák – SNOW, 22. 12. 2013 13:58:02
Ale hoši, vždyť je to jen hezká legrácka. ivan-ski ví, že tohle na kopci žádný trenér neřekne, a Ondru by to nenapadlo ani při cvičiteláku.
>> #261, ˘Ö˘Krab, 22. 12. 2013 16:26:25
Víš, jak to je. Čím exaktněji se člověk snaží formulovat (třeba aby ho nějaký hnidopich nechytal za slovo, jsou i tací), tím větší je riziko, že spadne do nominálního vyjadřování až tzv. řeči zdeúřední.
22.12.2013 21:41:23 #263
23.12.2013 10:41:50 #264
Chtěl bych rozvinout Navvyho post z vlákna Proč si (ne)brat příklad ze závodního lyžování? .
Ještě to celé možná trochu posunu: závodníkova jízda v trati nutně
obsahuje (přiměřenou, někdy záměrnou) míru rizika. Čím je závodník
lepší, tím výše je jeho hranice, ale tím užší je zároveň ostří, na
kterém se pohybuje. Soustavně pracuje na rozpoznání vlastních limitů a
jejich posunu směrem vzhůru, desítky dnů na sněhu za rok, mnoho let po
sobě.
Zabývá se systematickým zlepšováním rekreant/BFU, který si celý
rok válí šunky a lyže vytáhne na týden dovolené? Dovede dobře rozpoznat
a vyhodnotit rizika své jízdy?
Ve spoustě věcí je navíc pro nás BFU nemožné – a proto
nesmyslné – napodobovat závodníky, protože to zkrátka nedovolí naše
vlastní tělo. Jejich rozsahy a silové rozsahy nedáme ani nasucho, natožpak
na lyžích, o koordinaci a dynamice nemluvě.
Kolik času a úsilí jste letos věnovali speciální suché
přípravě?
A přestože je závodník ‚čitelný‘, tak zdaleka nemusíme (ani jeho trenér ne) rozpoznat co a hlavně proč je příčinou a účelem jeho konání, zdali je to záměr, vynucený stav nebo projev (klidně systematické) chyby. Což neznamená, že bychom se o napodobování neměli snažit, že bychom se měli bránit inspiraci, ba právě naopak.
Ke kritickému posouzení přejímaného je ale potřeba vědět a znát, aby
si smrtelník dokázal vybrat to podstatné, přenositelné a použitelné. To
je ještě ta snazší část (kterou může za závodníka do značné míry
řešit trenér).
Platíte si na to i vy vlastního trenéra lyžování?
Kromě toho je potřeba tělo fyzicky připravit právě na lyžování, což
už se nedá zvládnout pár hodinami postávání u trati, sezení u videa,
knížek a počítače. Proto mají závodníci kondičního trenéra,
případně dva.
Máte svého speciálního kondičního trenéra na
lyžování?
Pokud už se o něco snažíte, potřebujete dodržovat životosprávu a
regenerovat.
Platíte si maséra, výživového poradce a
fyzioterapeuta?
U mnoha sportů je metodika průpravy a suché přípravy relativně dobře zvládnutá a běžně dostupná i na té nejobecnější úrovni (napadá mě třeba plavání, běh, běh na lyžích a cyklistika). To jsou ale sporty, kde každý automaticky vnímá, že součástí výkonu je nemalá fyzická zátěž a předešlý trénink, bez toho to prostě nejde.
Mediální obraz sjezdového lyžování je jiný, lyžařský byznys (výrobci vybavení, provozovatelé areálů, lyž. školy) nás neustále přesvědčuje o jeho veskrze wellness povaze, všechno musí být easy, fun & happy, prostě skočíš na lyže a jedeš. Do tohoto schématu zmínky o námaze a nedejbože o dlouhodobé cílené a systematické přípravě nezapadají. Každý se přesto chce cítit jako závodník.
Co jsem já, BFU, ochoten pro pocit závodníka udělat z výše
uvedeného?
Podívám se v televizi na závod SP se zasvěceným komentářem dua komiků,
následně zakoupím echt závodní vybavení v nejbližším supermarketu,
dopřeji si závodní servis lyží, pokud jsem opravdu hardcore, tak si
přivstanu na první lano – to náležitě zdokumentuji mobilem, abych pak
celý týden zakončil důkladnou regenerací v hotelovém wellness.
Jednou v sezóně možná vjedu do pouťáku nebo nějaké veřejné tratě
v Alpách. Nezapomenu na GPS měření maximální rychlosti a najetých
kilometrů. Všechno následně zevrubně prodiskutuji na fóru SNOW.
Konečně se můžu s klidným svědomím cítit jako pravý lyžař, závodník.
23.12.2013 11:35:22 #265
>> #264, ˘Ö˘Krab, 23. 12. 2013 10:41:50
Tak nevím, jestli jsi to trochu nepřehnal, viz můj oblíbený vtip od P.Kantorka
23.12.2013 11:38:58 #266
>> #264, ˘Ö˘Krab, 23. 12. 2013 10:41:50
Obcas se tu nekdo otre o termin „napodobovat zavodnika“ (od pocatku Hrebenovy ery to zde nekolikrat zaznelo), ale ja tema vlakna vidim sireji. Pozorovani zavodniku spis beru jako jednu slozku, jak pochopit princip (co nejkratsiho/nejefektivnejsiho/nejutazenejsiho) zatoceni na lyzich. Takze veci jako to, ze maj zavodaci vytycenou nejakou trat, nerovnou podlozku, to me moc nezajima, pac princip zataceni tam je. I kdyz hure viditelnej.
A proto, co se tyce mozneho pouceni z jizdy zavodnika, me jako nejlepsi prijde jizda na mirnem, kde nemuseji bojovat s extremy a dale drzkopady, kde je zajimave pozorovat co k tomu vedlo, jake sily na nej pusobily…
Ale i tak je pozorovani a poznani, co zavodnik vlastne dela, tezke a troufam si zaspekulovat, ze naprosta vetsina pozorovani zavodniku (at uz BFU, ci trenery) nekonci spravnou interpretaci toho, co zavodnik dela a co se v oblouku vlastne deje. Ale to uz je jine tema.
Ale hezky a komplexne jsi to sepsal, soudruhu
23.12.2013 13:57:04 #267
>> #266,
valerius, 23. 12. 2013 11:38:58
K budování a obraně socialistické vlasti vždy připraven!
" Pozorovani zavodniku spis beru jako jednu slozku, jak pochopit princip (co nejkratsiho/nejefektivnejsiho/nejutazenejsiho) zatoceni na lyzich." To už je ale daleko za obzorem BFU. Připouštíš tím existenci dalších složek, hledáš principy, analyzuješ, snažíš se pochopit. Snažíš se uvědoměle na lyžích zatáčet! Na Tebe, soudruhu, si budeme muset dát pozor. Jestli ty nejsi nějaký revanšista a oportunista?
23.12.2013 14:10:02 #268
23.12.2013 14:45:37 #269
>> #267, ˘Ö˘Krab, 23. 12. 2013 13:57:04
To už je ale daleko za obzorem BFU.
Za obzorem to mozna je, ale porad mi to prijde blize realite a realizaci, nez jina vysvetleni vety „brat si priklad ze zavodniho lyzovani“. Jak zde v minulosti padlo „napodobovani“, ci snad dokonce „jezdit jako“ top WC borci, to je jeste vic mimo (duvody jsi zminil v postu #264)
uvědoměle na lyžích zatáčet – predevsim uvedomele a nejen na lyzich.
Oportunista jsem, sam si do plachet nefoukam.
23.12.2013 15:37:04 #270
>> #264, ˘Ö˘Krab, 23. 12. 2013 10:41:50
… pokračuji ve fabulaci II. dílem. Zatímco do role BFU jsem se nemusel stylizovat, teď to zkusím z dalšího pohledu, který mi není tak vlastní.
Musím uznat, že já, BFU s nezkaleným pohledem na věc, nezasažen
propracovanými teoriemi a jejich velejemnou terminologií, jsem na tom ve
skutečnosti celkem dobře.
Co si má ale s přízrakem ‚vzoru‘ závodní jízdy počít chudák
(polo)kvalifikovaný instruktor v první linii, schizofrenik semletý soukolím
metodiky, na kterého dnes a denně dotírají přemoudřelí klienti
s kvalifikací BFU (navíc vydatně podporovaní nezodpovědnými
revizionistickými živly v diskuzi SNOW)? Jak napasovat do zjednodušeného
výkladu školní metodiky závodní jízdu tak, aby to – když už –
aspoň vypadalo, že je organickým vyústěním a přímým pokračováním
nabízené výuky?
Jízdy závodníků přece vypadají v TV tak lákavě a jednoduše, jako BFU klient bych chtěl jezdit právě tak. Ukažte mi to, naučte mě to! Za své peníze nechci slyšet slova jako: roky práce, snažení, kondice, postupné zlepšování… zcela vynechávám nepřípustné komentáře typu: příliš složité, tomu byste stejně nerozuměli (volně přeložitelné i jako neumím, nerozumím)…
Jak z toho ven, jakou strategii zvolit, aby nedošlo ke ztrátě kytičky a
důvěra klienta byla zachována? V tomto ohledu jsou na tom možná podstatně
lépe instruktoři-závodníci, kteří mají obojí takříkajíc z první
ruky, o technice závodního lyžování na nějaké úrovni snad i něco
vědí a dovedou to klientům věrohodně interpretovat, ideálně
s odpovídající mírou zobecnění a zjednodušení.
Nebo jsou na tom možná hůře, protože jsou dnes a denně postaveni před
dilema cílů, pokroků, růzností, funkčnosti a nejistot závodní techniky
na jedné straně vs. nutně pragmatického, mírně konzervativního až
vysloveně dogmatického (protože cíleně glajchšaltizujícího) pojetí
metodiky školní na straně druhé?
Je přece nezbytné postavit se před klienty s patřičnou dávkou sebejistoty v kramflecích – tedy konkrétně ve vyučované metodice. Je vůbec možné, aby mě třeba někdo dobře vyučoval něco, o čem sám pochybuje, čemu až tak úplně nevěří? Nebylo by to na úkor kvality?
Vidím několik možných teoretických řešení:
a) nebavit se s klienty o závodním lyžování vůbec
b) tvrdit, že to je sice možné, ale těžko dosažitelné
c) tvářit se, že to je přece přesně to, k čemu výuka nezadržitelně
směřuje a všemu z toho samozřejmě rozumím
d) vysvětlit klientovi, že je to sice něco (úplně) jiného, ale to, co od
nich obdrží ve škole, také stojí za to a je k něčemu užitečné, je to
všeobecný solidní základ
Instruktoři jsou od toho, aby vyučovali a přinášeli svým školám zisk.
K tomu slouží propracované metody postupné výuky a dostatečně bezpečné
(ale proto na pohled krotké – ve srovnání se závodním lyžováním)
cíle, stanovené dostatečně nízko, aby na ně dosáhl každý, pokud možno
nezraněn. V tomto jsou instruktoři jednoznačně na naší straně (BFU)!
Brát si příklady ze závodního lyžování? Blázníte? To by po nich
klienti mohli chtít ukázky, rozsahy, dynamiku … televizi se všemi těmi
závody SP, zpomalovačkami, Vichnarem a Holickým… tu jim byl opravdu čert
dlužen!
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.