''Prošlápnutá lyže'' - reklamace HEAD
29.01.2014 01:09:38 #1
Dobrý den,
na zimní sezonu 13/14 jsem si zakoupil lyže HEAD Supershape i.Speed 170 cm. Žel po prvním lyžování jsem zjistil, že u jedné z lyží nastalo prošlápnutí. Neváhal jsem, poškození jsem nafotil, lyže odvezl prodejci na reklamaci, abych se co nejdříve mohl postavit na svah. Nicméně prodejce mi odepsal, že se jedná o mechanické poškození tzv prošlápnutí lyže a tudíž se záruka neuznává a mám si lyže za vlastní náklady opravit (prodejce byl tak laskavý a dokonce mi přímo doporučil servis, který tyto vady opravuje!). Nikomu nic podobného nepřeji, ale nenašel by se tu někdo, kdo měl podobný problém jako já a neporadil mi, jak dále postupovat? Nechci se smířit s faktem, že komerční top model se po prvním použití prošlápne!!!
Děkuji a s pozdravem
29.01.2014 01:37:31 #2
>> #1, Ladislav_T, 29. 01. 2014 01:09:38
To vypadá na klasicky nakopnutou lyži. Ta musela dostat pecku na patu.
29.01.2014 05:52:17 #3
Ahoj, předem říkám, že nejsem právník, ale něco málo jsem k tématu reklamaci dle starého občanského zákoníku nastudoval. Takže předpokládám, že jsi lyže koupil v roce 2013. Pakliže ano, vztahuje se na úpravu vvztahů prodejce-kupující zákon č. 40/1964 Sb. ve znění pozdějších novel. Nebudu citovat doslova, jelikož by to bylo na dlouho a na netu si to najdeš. Pokud se závada projevila do 6 ti měsíců od zakoupení, je považována za závadu, která zde byla již při prodeji. Potom má zákazník právo na opravu věci, nebo výměnu věci za novou. Pakliže to není možné, může odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze. Důkazní břemeno je na prodejci. Takže musí prokázat, že jsi závadu způsobil v rozporu s návodem k použití, nebo obvyklým použitím věci. U nás se toto děje pouze na základě znaleckého posudku v oblasti mechaniky a ten není levný. Pokud tě utřel jen slovy, že jsi si to udělal sám, soudu to určitě stačit nebude. Pakliže by jsi šel do občansko právního sporu a pravděpodobně vyhrál, prodejce stejně bude muset postupovat, jak jsem psal na začátku plus bude muset zaplatit veškeré tvé výdaje na spor. Ještě bych se s ním pokusil domluvit, popsat mu právní postup a pakliže by neustoupil, nezbývá ti než jít za advokátem a řešit věc soudně.
29.01.2014 08:46:41 #4
Já bych se zkusil ještě přímo obrátit na výrobce tzn. na Head. Nemyslím tím české zastoupení nebo prodejce, ale napsal bych prímo výrobci s tím že bych popsal problém. Mám zkušenosti že zahraniční výrobci se kolikrát chovají daleko lépe než české zastoupení nebo prodejce a jde jim o dobré jméno značky.
29.01.2014 09:20:28 #5
>> #1, Ladislav_T, 29. 01. 2014 01:09:38
Zdravím, souhlasím s Dalim, tak jak známe ze servisu celkovou kvalitu současných budějovických HEADů, klonil bych se k názoru, že ta lyže musela dostat nejspíš fakt nějakou pecku. Pokud šly všechny vrstvy najednou, neodlepil se titanal a nevybočil nebo nepraskl sidewall, s reklamací bych byl opatrný. A to bez ohledu na ze všech stran živený pocit, že zákon je přeci na straně spotřebitele. Ruku na srdce, něco se „při prvním lyžování“ přihodit nejspíš muselo. Na místo reklamace bych, když už něco zkusit, volil tklivý dopis značce.
29.01.2014 09:26:48 #6
Ještě mě napadla trochu poťouchlá nápověda, kudy by se třeba na to
dalo jít oklikou: Zeptal bych se prodejce (s bezelstným výrazem ve tváři),
jestli to nemohla být nějaká závada v elektronice obligátního čipu
(zkrat, přepětí, blackout …). To by samozřejmě měnilo situaci!
29.01.2014 10:01:17 #7
Děkuji Vám za Vaše příspěvky a rady. Rozhodně se budu dále odvolávat a pokud neuspěji u českého prodejce/dopravce, tak se obrátím přímo na HEAD. Pevně věřím v to, že chtějí mít ve světě, co možná nejlepší jméno. S tím bezpochyby souvisí zákaznicky orientovaný přístup značky. Nechce se mi věřit, že bych lyži se svými 82 kg prošlápl, na čem by pak měli jezdit těžší jedinci (bez urážky), na železničních kolejnicích?:D Ano, jestli za to nemůže porucha v čipu mě také napadlo, protože čip u poškozené lyže je nepatrně zašedlý (působí poodlepeným dojmem od plexiskla, kterým je čip vidět).
29.01.2014 11:06:01 #8
>> #7, Ladislav_T, 29. 01. 2014 10:01:17
Co máš vlastně za lyže? Opravdu si nejseš vědom nějakého přetížení lyže, třeba vjetí do nějaké díry, skok přes muldu s dopadem na patky nebo něco jiného. Taky píšeš o dopravci. Nemohla být lyže už načatá třeba nějakým pádem už při převzetí od dopravce? Jak byly lyže přepravovány, jak byly zabaleny? Přeji úspěch při další rekalmaci.
P.S. S tím Kersem, jak radil Skijan, to rozhodně vyzkoušej a jestli tomu
čipu věříš, tak si raději před reklamací nečti názory o Kersu tady
v diskuzi, nebo při reklamaci neudržíš smích.
29.01.2014 11:32:37 #9
>> #1, Ladislav_T, 29. 01. 2014 01:09:38
Zkusím Tě trochu nasměrovat jak tu reklamaci řešit. Za prvé si musíš sám sobě přiznat, jestli jsi té lyži sám nějak neublížil. I při Tvé hmotnosti můžeš lyži při vjetí do nějaké prohlubně (např. koryto potůčku) snadno prošlápnout, když se sejdou nepříznivé okolnosti. Pokud jsi lyži prošlápl, soudní znalec to může poměrně snadno odhalit podle místa destrukce a směru působení sil, které to způsobily. Posudek pak může stát i víc než lyže. Další věc – pokud byla lyže poškozená již z prodejny, musel bys to poznat již během první jízdy. Budeš tedy obtížně vysvětlovat prodejci proč jsi na ní lyžoval celý den. Poškození lyže při dopravě by mělo být patrné již při koupi. Pokud vázání montovali v prodejně, tak by si toho nejspíše všimli. Když sis lyže kupoval, tak sis mohl všimnout jestli nejsou nějak poškozené. Pokud je na nich nyní vidět nějaké poškození (píšeš o čipu), tak je to zase argument proti Tobě. Pokud poškození není na první pohled nijak patrné (zašedlý čip není patrné poškození), tak si ještě vzpomeň jak jsi lyže přepravoval, jestli se při té přepravě nemohly poškodit, nebo třeba při skladování.
A závěrem zcela na rovinu – jestli jsi ty lyže sám poškodil a tady se chceš dovědět jak toho prodejce doběhnout, tak si uvědom, že ten člověk by tu Tvoji radost z jeho doběhnutí zaplatil ze svých peněz a jestli Ti takové „vítězství“ opravdu stojí za to. Nicméně, my tady zatím věříme, že jsi měl skutečně smůlu při nákupu.
29.01.2014 11:38:44 #10
Jedná se tu o lyže HEAD i.Supershape SPEED SW + vázání PRX 12S, 170 cm.
Jelikož jsme byli lyžovat tuším 2.1.2014, sněhové podmínky nebyly dobré a v poledních a odpoledních hodinách již byli vytvořené muldy, takže nevyvracím přejezd či skok přes muldu, ale jedná se běžné užití. Při jízdě na hraně se lyže zatěžovat musí, a pokud muž vážící 82 kg prošlápne při prvním použití jejich top komerční lyži, tak mi to nepřijde v pořádku a rozhodně by se na takový případ měla vztahovat reklamace nebo by měli udělat výjímku, vzhledem k tomu, že se jednalo o první použití. Ano, píši o dopravci, protože prodejce mi napsal email, že posílá lyže do HEADu v Rakousku, ale vyjádření o uznání reklamace mi přišlo od českého dovozce HEAD.
Takže myslíte, že bych mohl být nakonec od HEADu oceněn za prokázání funkčnosti KERSu? :D
29.01.2014 11:44:03 #11
>> #3, Ondraš FM, 29. 01. 2014 05:52:17
Nemohl byste mi napsat, který konkrétní paragraf tuto problematiku zahrnuje? Děkuji.
29.01.2014 11:56:04 #12
>> #9, Navvy, 29. 01. 2014 11:32:37
Opravdu mi nejde o doběhnutí prodejce. Naopak si myslím, že prodejce chce
doběhnout mě – zákazníka, jehož spokojenost by pro prodejce měla být
na prvním místě. Po koupi jsem obchodníka doporučoval, kde se dalo. Před
koupí byl obchodník vstřícný, ochotný, aktivní, ale po vyskytnutí
závady zcela otočil. Opravdu žádným korytem potůčku jsem neprojel, ani
jsem se nevydal do parku na nějaký big jump
Rád bych se dobral k zdárnému a úspěšnému konci, samozřejmě kvůli sobě, ale také kvůli dalším lyžařům, aby tato diskuze sloužila jako návod, jak v takových případech mají postupovat.
29.01.2014 12:06:48 #13
>> #7, Ladislav_T, 29. 01. 2014 10:01:17
Ještě ze zkušenosti: takhle vypadající „zalomení“ na patce může
být často „pasivního“ původu. Mám tím na mysli divočejší pády na
krovky při přerotování, po kterých jde, zpravidla už jen jedna lyže,
nějak vrchem, ale pořád je na noze. První další kontakt se zemí je
patkou, hnána poměrně velkou setrvačnou silou. Lyžařovo tělo pak
zapůsobí dalším silovým impulsem v ose lyže, tedy ve směru na který
není většina vázání stavěna – tlak do patky v ose lyže. Ve výsledku
to není o síle, která by nutně ničila lyžařovo tělo, ale o dynamickém
rázu, který překoná mez pružnosti lyže právě na patce. Lyže pak
následně většinou vyhodí, ale to už je dokonáno.
P.S.: Když to teď čtu, tak doufám, že to alespoň na třetí přečtení dá zkušenějším lyžařům nějaký smysl. Ostatním se omlouvám, lépe nedovedu.
29.01.2014 12:08:56 #14
>> #12, Ladislav_T, 29. 01. 2014 11:56:04
A na základě čeho jsi je doporučoval? Že ti prodali „obřačku“ se 14m rádiusem? Popis lyže na webu Headu: „Odladěná sendvičová lyže pro experty s vázáním PRX 12 S (DIN 3–12) pro jízdu na upravené sjezdovce, vhodné pro střední oblouk.“
ilustrační foto
29.01.2014 12:24:55 #15
Ne, na základě tohoto:
ERA 3.0
ROCKER. DOBŘE UDĚLÁNO.
Představte si lyže, které odvádějí dobrou službu všem, kdekoli: jeden za
všechny. Vše v jednom. HEAD ERA 3.0 není vaší jednorozměrnou
technologií typu „Máte problém? My ho vyřešíme!“ ERA
3.0 je spojením technologií, tvaru a geometrie. Myslete na Rocker, myslete na
rádius, myslete na odpružení. Myslete 3-rozměrně!
http://www.sportisimo.cz/…-12-s/50941/ pod 10T.
EDIT:
Kůň bronzový kůň Václavův
se včera v noci třás
a kníže kopí potěžkal
Myslete na chorál
Malověrní
Myslete na chorál
(František Halas, Praze /Torzo naděje/)
29.01.2014 12:37:30 #16
>> #12, Ladislav_T, 29. 01. 2014 11:56:04
Podívej, podstata celého problému je v tom, že lyže je mechanicky poškozená a Ty musíš prokázat, že byla poškozená již při koupi. On sice musí prodávající prokázat, že při prodeji poškozená nebyla, ale to on prokáže tím, že bude tvrdit, že lyže jsou přepravovány a baleny tak, aby k poškození nemohlo dojít, že by si toho při prodeji musel všimnout on i zákazník, že lyži před prodejem kontroloval. Mimochodem, vázání už tam bylo namontované když sis je vybíral?
Já Tě vůbec nepodezírám z toho, že bys chtěl podvádět – mimochodem, podvodů s reklamacemi je u zboží určeného pro sportovce v porovnání s jiným zbožím velmi málo. Asi ten smysl pro fair play skutečně v těch lidech je.
29.01.2014 12:38:23 #17
>> #15, ˘Ö˘Krab, 29. 01. 2014 12:24:55
Ty z tvého odkazu mají přídomek PR PRO, zřejmě mimokatalogový model.
29.01.2014 12:38:49 #18
>> #14, fischerbl, 29. 01. 2014 12:08:56
Doporučoval jsem obchod/prodejce za jeho jednání. Jsem si vědom, že se jedná o pseudoobřačku. Mohu vědět, čím je to přínosné do této diskuze?
Lyži jsem nekupoval ve Sportisimu ani jiném megagiga sportovním obchodě.
29.01.2014 12:45:30 #19
>> #18, Ladislav_T, 29. 01. 2014 12:38:49
Je to možný zdroj informací pro další méně informované čtenáře.
Myslím, že ty lyže ze Sportisima/Hervisu (moje ilustrační foto) jsou proti těm tvým o něco ošizené. Ale zase by ti je asi bez problémů vyreklamovali. Tímto nepropaguji nákup komerčních lyží ve sportovních hypermarketech, pouze konstatuji zkušeností podložený fakt.
29.01.2014 12:46:37 #20
K této kauze dodám něco obecnějšího backgroundu.
Mnoho lyžařů si neuvědomuje, že lyže na sjezdovku je koncipovaná pro jízdu na upravené, nepříliš nerovné trati. Není to allmountain ani mogul ski, zejména pokud má klasický vzpruh („full camber“) s klasickým ohbím špičky. Při určité konstelaci (nájezd, na nerovnost, přejezd, doskok) může poměrně snadno dojít k trvalé nevratné deformaci. Když bývaly lyže celodřevěné, lámaly se, s dnešními nosnými pláty s alu plechy se ohýbají.
Toto nebezpečí vzrostlo tím, že
- se u dražších lyží hojně prosadila konstrukce s titanaly apod.
- lyže se oproti kdysi zkrátily
- lyže oproti kdysi významně změkly v ohybu (nutné kvůli průhybu pro jízdu po hraně).
Aby mohly změknout, musela se také snížit tloušťka lyže-nosníku. Když se v 90. letech začaly montovat desky, byly najednou mnohé šrouby příliš dlouhé (dodneska mám takové), musely se odbrušovat. Ztenčování postihlo celou lyži a na jejích koncích dosáhlo míry, kdy se přední a zadní část lyží stávala až značně choulostivou na „nestandardní“ namáhání (nájezd do boule, doskok apod.).
K tomu se lyže zkrátily na dnes obvyklých 150–170 cm, ale nijak se nezkrátily nohy ani boty, naopak vymizela vázání s kratší montážní délkou (patní talíř pod botou: Marker MRR, klasický Look Pivot).
Zóna „špička vázání + bota + pata vázání“, někdy ještě prodloužená příslušně dlouhou deskou, zaujímá u krátkých lyží nezanedbatelnou část jejich aktivní délky. Tato zóna musí stále být natolik tlustá, aby pojala uchycení vázání, odolávala síle působící na lyži přes botu a vytvořila dostatečnou tuhost lyže ve zkrutu. Vně této zóny ale u dnešních lyží dochází na krátké vzdálenosti ke značně dramatickému ztenčení lyže směrem k jejím koncům. Zmíněná síla působí v tzv. rozloženém spojitém zatížení, takže kousek za místem, kde začíná a končí uchycení vázání, dochází k enormnímu zatížení lyže.
Na běžný průhyb při průjezdu obloukem jsou takové lyže dimenzované, ale na enormní přetížení už ne. Může jím být jak nájezd do boule, průjezd mezi hustými boulemi, doskok/dopad, ale taky nápor při pádu, viz skijanův post 13. (Krátká páka 160cm lyže může být jak výhodou, tak nevýhodou.)
Hranice mezi přiměřeným a nepřiměřeným/nevhodným apod. zatížením, resp. užitím, je samozřejmě často velmi neostrá. Tudíž i spory o podobná poškození mohou být složité.
Z pohledu dovozce či obchodníka. Sedíme pod kopcem při předváděčce s dovozcem a koukáme, jak „testující“ cca 90kilový zájemce se sendvičovou topslalomkou najede jak prase do boule. „Debil, říkal jsem mu, že se tohle nemůže!“ zařve nešťastný dovozce a jde si pro ohnutou lyži za 25 tisíc.
Nebo když vám maník na testcentru vrátí slalomku odřenou od railů, přestože dostal jasné poučení, roste vaše nedůvěra i představivost, co asi takový boreček s lyžemi dělá.
Otoh, vina je i na obchodu, protože k lyžím nedodává návod k použití. Zní to jako fór, a já jsem takový polovážný článek napsal už před pár lety, ale fakt je, že ke všemu možnému návod je, snad ho dokonce vyžaduje zákon, ale k lyžím jsem ho ještě (na rozdíl třeba od vázání) neviděl. Takže zákazník může úspěšně argumentovat, že ho nikdo nepoučil, že nemá jezdit do boulí, skákat apod.
29.01.2014 12:52:03 #21
>> #19, fischerbl, 29. 01. 2014 12:45:30
Možná, že jsou ošizené o vadu, která se u mých vyskytla :D Nevím, zda jsou lyže z hypermarketu ošizené, dle parametrů by měly být zcela totožné. Dodatek PR Pro=PowerRail Pro, což je deska pod vázáním, žádný přídomek označující lyži druhé jakosti.
29.01.2014 13:01:15 #22
>> #21, Ladislav_T, 29. 01. 2014 12:52:03
Nemyslel jsem 2. jakost, jen jiné, mimokatalogové složení lyže. V řetězcích někdy se změněným lícem lyže (topsheetem), tzv. SMU.
Edit: už podle ceny lze tušit, že to bude jiná lyže, byť třeba jen s levnější deskou
29.01.2014 13:05:11 #23
Pošlu ti to večer, nebo zítra. Dneska jsem v práci do večera. Pokud si nejsi vědom, že by jsi lyži poškodil sám, určitě bych se nenechal prodejcem odbýt. A dodavatel, distributor, výrobce dovozce a co já vím kdo ještě tě nemusí trápit. Kupní smlouva je mezi tebou a prodejcem. A pokud nemá v ruce znalecký posudek, který tutově stojí víc, než ony lyže, určitě nemá vyhráno.
Edit: nevím přesně, jak u reklamace nad 6 měsíců, musel bych to hledat, ale do 6 ti měsíců je důkazní břemeno na prodejci. Vyplývá to z judikatůry k z.č. 40/1964 Sb. Obč. zákoník. On musí prokázat, že jsi zboží poškodil v rozporu s návodem k použití nebo pokud tento není, s obvyklým použitím věci! Tzn. mít v ruce znalecký posudek, který stojí cca 15.000 – 20.000,– Kč.
29.01.2014 13:31:46 #24
>> #23, Ondraš FM, 29. 01. 2014 13:05:11
Děkuji Vám za nasměrování. Právě mám v ruce občanský zákoník a jedná se o paragraf 616. Děkuji.
29.01.2014 16:35:17 #26
>> #25, Ondraš FM, 29. 01. 2014 14:48:21
Velké díky! Snad s tím u prodejce/dovozce/HEADu uspějeme.
29.01.2014 22:00:47 #27
>> #26, Ladislav_T, 29. 01. 2014 16:35:17
Dej nám pak vědět jak jsi dopadl. U mechanických poškození je pozice zákazníka dost obtížná.
29.01.2014 22:30:04 #28
>> #23, Ondraš FM, 29. 01. 2014 13:05:11
No nevím, ale takto to má fungovat ???
Ten prodejce mu lyži sice prodal, ale není výrobce. Proč by měl prodejce nechat dělat za 20000Kč nějaký posudek, když to není jeho výrobek ??? Reklamaci by tedy měl řešit výrobce lyže.
Na druhou stranu dost dobře nechápu, z jakého důvodu prodejce tu lyži neposlal na reklamaci do Headu ??? Tomu prodejci to přece může být šumák, co se té lyži stalo. Podle mého názoru jí měl vzít a poslat ke svému dodavateli na reklamaci. Kupující by byl spokojený, že se věc řeší a prodejce by pouze vyčkal, na verdikt z Headu. Nějak nechápu, v čem je problém ???
29.01.2014 23:09:19 #29
>> #28, korsičan, 29. 01. 2014 22:30:04
No on problém je asi v tom, že výrobce v EU uznává jen reklamaci
přesně do 1 roku. Co je větší než 1 rok řeší si prodejce na vlastní
náklady a šmytec. Vydrbali podobně a odmítli s prasklým vázáním Black
Diamond v Hudy aniž by to poslali dovozci, obrátil sem se teda na hl.dovozce
do EU napřímo a jejich technické oddělení to uznalo. Vpohodě poslali
zadara díl a ještě s omluvou z výše uvedeným zdůvodněním.** Takže
trvej na originál posouzení výrobce.** Kdysi se mi špice 30 cm 2 letých
Ficherek taky tak ohla, já si dokonce pochvaloval, že se mi tom líp lyžuje a
stejně šla do popelnice. Za rok jsem pochopil proč, když výrobci přišli
s těžkou palbou-rockerem. Od té doby komerční značky moc nemusím, ta megareklama se musí
někde zaplatit, třeba sníženou kvalitou pro střední třídu, která
stejně nic nepozná.Když se Heady dělali v Rakousku – Vorarlbergu byla ta
kvalita jinde. A dělají se tam jen ty nejlepší. Made in Austria.
29.01.2014 23:58:22 #30
>> #28, korsičan, 29. 01. 2014 22:30:04
Zákazník má smlouvu s prodejcem, nikoli s výrobcem. O vyřízení reklamace rozhoduje prodejce. Podle toho, co se zde píše, prodejce zjistil, že lyže je mechanicky poškozená a reklamaci zamítl. Postupoval logicky. Na kupujícím nyní bude, aby prokázal, že lyže byla poškozená už při prodeji. To důkazní břemeno, že při prodeji poškozena nebyla, má sice prodávající, ale pokud je to poškození zjevné, tak má problém zákazník. Pokud zjevné není, tak to bude mít prodávající těžší. Podobné spory nebývají černobílé.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.