Z dobře dostupných ledovců jsou nejoblíbenější ty tyrolské (Hintertux, Stubai, Pitztal, Sölden, Kaunertal), v Salcbursku ledovec pod Kitzsteinhornem (Kaprun) a pak korutanský Mölltal. Méně atraktivní je kvůli větší vzdálenosti ještě jihotyrolský Schnalstal, téměř nezajímavý pak nedaleký Stilfserjoch, který je v provozu jen do začátku listopadu. Nejoblíbenější mezi závodníky a sněhově nejspoulehlivější jsou švýcarské ledovce v Saas-Fee a v Zermattu, ale ty už nejsou úplně po ruce na víkend, o francouzském Les 2 Alpes, Tignes a Val d´Isere ani nemluvě.
Lyžařské terény
Největší plochu sjezdovek v Rakousku nabízejí Stubaiský ledovec a ledovec Hintertux, v závěsu za nimi jsou dva spojené ledovce Rettenbach a Tiefenbach v údolí Ötztal, s nimiž je propojen také rozsáhlý zimní lyžařský areál Sölden. Středně velký ledovcový areál Kitzsteinhorn je od nedávna propojen s malým zimním areálem Maiskogel, díky čemuž je lanovkami přístupný přímo z městečka Kaprun. Nejmenšími ledovcovými areály jsou pak Pitztalský a Kaunertalský ledovec a nakonec Mölltalský ledovec, pokud nepočítáme úplně maličký Dachsteinský ledovec, kde je lyžování spíš okrajovou aktivitou.
Sněhově nejjistější rakouské ledovcové sjezdovky na
Hintertuxu
V Itálii se až do konce října lyžuje na ledovcích nad průsmykem Passo Stelvio, poté se horská silnice a s ním i vleky uzavírají. Ledovec je převážně plochý nebo mírně skloněný. V nedalekém Schnalstalu je ledovcový svah „zkosený“ tak, že na jedné straně skýtá téměř černý slalomák, byť krátký, na druhé je naopak velmi pozvolný. V zimě je Schnalstal díky svým dalším vysokohorským terénům milým lyžařským areálem s mimořádně poklidnou atmosférou.
Ledovcová pláň na klidném Schnalstalském ledovci
Ve Švýcarsku jsou k dispozici vysoko položené ledovce nad Saas-Fee a Zermattem, které jsou v provozu i během léta a hojně využívané pro trénink. V zimní sezóně jsou naopak ledovcové sjezdovky jen doplňkem tamních rozsáhlejších zimních areálů.
Na nejvýše položených sjezdovkách Alp v Zermattu lyžařům obstarává
kulisu křivá skalní špice Matterhornu
Typicky jsou ledovcové svahy velmi přehledné se sjezdovkami dálničního typu bez terénních nerovností, což vyplývá z toho, že ledovce v podstatě tečou jako „řeka“. Strmé úseky bývají méně obvyklé než ty plošší, v největší oblibě tak ledovce mají milovníci pravidelných až monotónních oblouků. Vlivem odtávání ledovců se však průběžně mění sklon tratí – některé úseky jsou tak strmější než dříve, jiné naopak plošší. Typickým profilem ledovcových sjezdovek je i střídání (krátkých) „padáčků“ a (delších) „rovinek“.
Pravidelné ledovcové dálnice podél vleků Kitz na
Kitzsteinhornu
Jedním z nejprudších svahů je „svěťákový“ hang na ledovci
Rettenbach v Söldenu, který je regulérní černou sjezdovkou, sportovně
strmý je i svah Gefrorene Wand na Hintertuxu nebo Hinteren Brunnenkogel v
Pitztalu, krátké strmé úseky ovšem najdete i na Stubaiském ledovci, v
Kaunertalu nebo ve Schnalstalu.
Z mnoha původně ledovcových sjezdovek se s úbytkem ledovcové masy staly
„běžné“ vysokohorské, terénně členitější tratě s kamenitým
(morénovým) podkladem jako v případě Karlesjochu na Kaunertalu nebo
Schmiedingeru pod Kitzsteinhornem.
Svižně červené tratě z vrcholu Hinteren Brunnenkogel na Pitztalském
ledovci
Klima a sněhové poměry
Ledovce nejsou jen ledovce
Ačkoliv ledovec je ve slovníku lyžaře synonymem sněhové jistoty,
zvláště na podzim to neplatí bezpodmínečně. Ustupující ledovce jsou po
každém létě odtáté, v podstatě bez sněhu a čekají na své první,
obvykle zářijové sněhové občerstvení. A čekají i na déledobější
ochlazení, díky němuž se vrstva nového sněhu začne postupně vršit.
Kvůli zkracování ledovcového splazu jsou v začátku
sezóny zcela holé mnohé dojezdy ledovcových tratí – ty se tak dnes již
neobejdou bez sněhové „pomoci“.
Nejrozšířenější je kromě konvenčního zasněžování děly
skladování sněhu z loňské sezóny. V jejím průběhu a na
závěr rolby navrší obří hromady firnu, tzv. depony, které pod reflexní
fólií přečkají léto a na podzim jsou rozhrnuty do „koberce“ jako
sněhový podklad dojezdů, nebo dokonce celých sjezdovek.
Spolu s depony se fólií přikrývají i vybrané plochy ledovce, trasy vleků
nebo nejbližší okolí podpěr lanovek. Vrstva „zachráněného“ sněhu je
už na první pohled impozantní. Bez něj by mnohde nebylo lyžování ve
stávající podobě možné, neboť by odtátím například vznikly protisvahy
nebo by se odhalily morénové prolákliny.
Doplňkově se využívají i alternativní způsoby výroby sněhu. Na Pitztalu
a v Zermattu si v r. 2009 pořídili zařízení, které umí chrlit sníh i
při teplotách nad bodem mrazu. Zasněžovací gigant, původně vynalezený
Izraelci pro chlazení zlatých dolů v Jižní Africe, zabírá celou budovu
– sníh z něj vypadává „oknem“ na hromadu, okdud ho rozhrnují rolby.
Většího rozšíření se ale z důvodu své „nemobilní“ konstrukce a
vysokých nákladů neujal.
Zásoba sněhu (depon) přečká léto do nové sezóny
Povětrnostní nástrahy
Na podzim se nad Alpami často na dlouhé dny i týdny usadí tlaková
výše, která zabezpečí slunečné počasí ve vysokohorských polohách.
Pokud předtím napadlo dostatek sněhu a nebylo příliš teplo, mohou na
ledovci panovat téměř zimní a hlavně povětrnostně příjemné podmínky.
Kdo má možnost plánovat operativně a vystihne pravý moment, užije si
nesrovnatelně lépe než smolař, který vyrazí do přecházející fronty. V
jejím případě mohutná vrstevnatá oblačnost „zajistí“
difuzní neboli rozptýlené světlo, při němž se ani při
nejlepší vůli nedá plnohodnotně lyžovat. Celkově se dají na podzim
zažít – podobně jako na jaře – velmi rozmanité sněhové podmínky od
rozměklého firnu přes čerstvý prašan nebo pevný vodivý sníh až po
ledové plotny.
Čím hlouběji na podzim a v zimě, čím severněji orientovaný nebo
vysokými horami obklopený svah, tím více stínu nabídne. I
na ledovcích jsou ale slunečné svahy, jedním z těch nejslunečnějších je
Tiefenbach v Söldenu, který je otevřen směrem k jihu a východu. Naopak
silně zastíněný kvůli své severní orientaci a umístění v horském
kotli je Kaunertalský ledovec, kde alespoň dopoledne svítí na
severovýchodně otočený Karlesjoch.
Není radno podceňovat ani aklimatizaci – ačkoliv výjezd první den do
tří tisíc metrů běžný lyžař bez potíží zvládne, celodenní pobyt ve
výšce a sportovní námaha, na kterou přes léto odvykl, a zvláště
nepříznivé počasí mohou zážitek oslabit.
Podzimní víkendový nával ve spojení s difúzí nemusí být každému
příjemný
Lanovky a vleky
Sedačky a kabinky versus vleky
Typickým přepravním zařízením na ledovci bývala kotva, dnes už mnohde ledovcové svahy zásobují pohodlnější kabinkové nebo sedačkové lanovky. Některé z nich jsou vedené přes skalnaté podloží, jiné zčásti ukotvené „plovoucími sloupy“ přímo na ledovci.
Páteřní lanovka Gletscher Jet III na Kitzsteinhornu
Nejpohodlnějšími lanovkami jsou vybaveny rakouské ledovce – Pitztalský, Ötztalský, Stubaiský, Hintertuxský, Mölltalský ledovec a Kitzsteinhorn, kde je většina hlavních sjezdovek obsloužena odpojitelnými, tedy rychlými sedačkami nebo kabinkami. Hlavní ledovcovou trať v Kaunertalu obsluhuje kyvadlová kabina. V Itálii se na ledovcových svazích setkáte spíš s vleky (nebo pomalou sedačkou v případě Schnalstalu), stejně tak ve Švýcarsku.
Kabinka Wildspitz na nejvyšší bod Pitztaleského ledovce
Mnozí lyžaři přitom mají kotvy raději než lanovky –
a nejen kvůli trmácení po chodbách stanic velkých lanovek, sundávání
lyží apod. – a jejich postupný zánik nesou nelibě.
Přístupovými lanovkami bývají kapacitní kabinové a kabinkové lanovky
(Kitzsteinhorn, Hintertux, Stubai, Schnalstal) nebo metro (Pitztal, Mölltal).
Po silnici je nutné vyjet na Kaunertal, na Passo Stelvio a zhruba do začátku
listopadu i na ledovce Rettenbach a Tiefenbach v Söldenu.
Historie
Zlatá 70. léta
Kdysi bývaly ledovce hitem coby letní lyžařské oázy. S jejich roztáváním ale zmizeli i letní lyžaři, nehledě na to, že letní provoz sjezdovek už je – čest výjimkám – minulostí. Jejich hlavní sezónou je dnes proto podzim, kdy jsou jednak tréninkovou základnou závodníků a jednak poskytují předsezónní rozcvičku lyžařům natěšeným na první sníh. Druhou vlnu náporu zažívají ledovce na jaře s tím, jak s provozem končí klasická střediska, případně také během zimní sezóny, pokud jsou jinde mizerné sněhové podmínky.
Celkový pohled na dnešní ledovcový areál pod Kitzsteinhornem
Éra budování ledovců spadá především do 70. let. O celé jedno
desetiletí ji předběhl jen Kitzsteinhorn, první rakouský ledovec
zpřístupněný lanovkami a vleky lyžařům. Na přelomu 60. a 70. let se
začal rozvíjet Hintertux, na jehož ledovcové svahy vyrážela nejdelší
jednosedačková lanovka tehdejšího Rakouska. V polovině 70. let je
zpřístupněn Stubaier Gletscher a oba ledovce nad Söldenem. V srpnu 1980 se
po půldruhého roku trvající výstavbě otevírá nejmenší z tyrolských
ledovců – Kaunertal. V roce 1983 se pak lyžaři dostali díky podzemní
lanovce na pátý tyrolský a zároveň nejvýše položený ledovec –
Pitztal. Jako poslední až v r. 1987 se otevřel Mölltalský ledovec, ale
celoroční provoz mu zabezpečila teprve v polovině 90. let otevřená
podzemní lanovka.
V 70. letech 20. století bylo klima přechodně chladnější než nyní,
panovaly dokonce obavy z nástupu nové ledové doby, a lyžování jako sport
prožívalo svůj zlatý věk a dynamický rozvoj. Velmi populárním tehdy bylo
i pravé letní lyžování.
Skanzen letního lyžování
Působivým mementem oné letní lyžařské doby je ledovec nad sedlem
Passo Stelvio (Stilfserjoch) na pomezí italského Jižního
Tyrolska a Lombardie, nadohled od mohutného masivu bezmála čtyřtisícového
Ortleru. Passo Stelvio je dnes živý, či spíše polomrtvý skanzen. Jeho
unikem je už příjezd po vysokohorské silnici se 48 serpentinami a
vrcholící kótou 2 757 metrů. Teprve odtud až do 3 450 m n. m. se
rozkládají lyžařské terény, z větší části ledovcové. Silnice je
otevřená jen v létě, a tak i sezóna na Passo Stelvio začíná na přelomu
května a června a končí na přelomu října a listopadu.
V 60. letech začal zdejší boom, kdy vyrostla hotelová monstra pro stovky
ubytovaných, kterým se mohla věnovat více než stovka instruktorů a kteří
tehdy využívali desítku ledovcových vleků. Dnes jsou některé z budov již
opuštěné, polorozpadlé. Předimenzovaně působí i budovy přímo podél
silnice v sedle, které dnes žijí alespoň z turistického provozu.
Ze sedla vás k ledovci vynese stará kyvadlová kabina, která přistává na
mezistanici Trincerone ve třech tisících metrech, kde ční hlavní hotelové
komplexy. Už jen staré pohlednice připomenou, jaký život tu tepal před
desítkami let, kdy se i v létě stály na vleky dlouhé fronty.
Na Trincerone se přestupuje do moderní, větruodolné kabinové lanovky
(funifor), která je zřejmě poslední investicí do ledovcového skanzenu. I
na její horní stanici stojí hotelová budova, dokonce s 350 lůžky. Odtud
už vedou vzhůru jen vleky s typicky plochými a přehlednými ledovcovými
svahy.
Ubytování
Hotely a penziony v údolí mimo ledovcové areály
Typicky se hotely, penziony a apartmány nacházejí ve vesničkách a městečkách v údolí, odkud je nutné na ledovec několik kilometrů dojíždět, i když ojediněle se najde hotel i přímo u nástupních stanic lanovek (Hintertux). Nejkomfortnější polohu z hlediska ski-in / ski-out má jihotyrolský Schnalstal – kabinová lanovka na ledovec startuje přímo z malé hotelovo-apartmánové vesničky Kurzras, odkud je to s lyžemi na ramenou k lanovce jen pár desítek metrů.
Příjezd
Stoupající horská údolí i desítky serpentin
Na ledovce je zpravidla potřeba dojíždět jednotky nebo malé desítky kilometrů z nejbližších vesniček a městeček. Bez dojíždění se obejdou hosté ubytovaní v Kurzrasu (Schnalstal), krátké a bezproblémové dojíždění je z Kaprunu na Kitzsteinhorn, o něco delší pak v tyrolských údolích (Hintertux, Stubai a Pitztal), kde už mohou být – při hustém sněžení – vhodné (a výjimečně i povinné) sněhové řetězy. Po vysokohorské silnici je zpřístupněn ledovcový areál v Söldenu, a to až do poloviny listopadu, kdy na něj lze přejet po sjezdovkách „zimního“ lyžařského areálu. Nejkrkolomnější přístup s desítkami serpentin mají Kaunertal a Passo Stelvio. Zato můžete z auta vyndat lyže přímo na sjezdovku.
Nová robustní lanovka spojuje Maiskogel, resp. Kaprun a
Kitzsteinhorn
Termíny
Sezónní kalendář náporů
Ledovcová sezóna má oproti klasickým střediskům odlišné
„špičky“ – první spadá do období od konce října do konce listopadu,
druhá pak zhruba do dubna. Nejnabitějším bývá prodloužený víkend kolem
28. října – to se rozjíždí Světový pohár v alpském lyžování a v
mnoha zemích jsou podzimní či dušičkové prázdniny. Pokud jsou sněhové
podmínky už dobré, vyplatí se jet o týden dříve, nebo naopak počkat.
Obecně samozřejmě platí, že víkendy jsou návštěvnicky
silnější než všední dny – a kdo se nechce víkendu úplně
vyhnout, udělá obvykle lépe, když místo obligátního pátku, soboty a
neděle svůj obyt posune od neděle do úterý.
Zahájení sezóny na ledovcích doprovázejí i četné openingy s doprovodným
programem. Nejznámějším openingem jsou první závody Světové poháru v
obřím slaomu žen i mužů, které se konají o posledním říjnovém
víkendu v Söldenu. Mezi tradiční akce patří Sportscheck Gletscher Testival
Stubai, největší otevřený test lyží a vybavení v Alpách, který se
koná v polovině listopadu.