Je technika správná? (strana: 34) - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Technika jízdy Je technika správná?

Je technika správná? (strana: 34)

03.01.2020 16:20:17 #991 

Příspěvků: 3706

IIIvan muž

>> #990, M.art.in, 03. 01. 2020 16:13:25

Neboj nič, všetko je prenositeľné do praxe, len to chce myslieť politicky, pardón pozitívne :-)

03.01.2020 17:10:14 #992 

Příspěvků: 381

MichalW

>> #990, M.art.in, 03. 01. 2020 16:13:25

Jsem si ze zvědavosti našel, jak toto vlákno začínalo. Slečna nebo paní začátečnice po dvou hodinách na lyžích :-D A v 900+ příspěvku se řeší… chvílemi vlastně ani nevím :-D :-D To je prostě nádhera, kam to došlo.

P.S. Neví někdo, co je s Krabem?

03.01.2020 17:45:02 #993 

Příspěvků: 768

M.art.in muž

>> #992, MichalW, 03. 01. 2020 17:10:14

Tak snad to té slečně, nebo paní pomůže :-)

Rock 'n' Roll Forever...

03.01.2020 18:02:02 #994 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #992, MichalW, 03. 01. 2020 17:10:14

Kraba vodnes čert, ale neboj určitě ho brzo vrátí :-D

03.01.2020 18:02:59 #995 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #993, M.art.in, 03. 01. 2020 17:45:02

To budeš mrkat jak ta slečna začne lyžovat8-O

03.01.2020 18:47:40 #996 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #995, MPS, 03. 01. 2020 18:02:59

Ja myslim ze uz podla tohto lyzuje. Tych par detailov jej k spokojnosti nechyba.:}

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 18:48:56 #997 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #994, MPS, 03. 01. 2020 18:02:02

Ak toto vlakno nechava Kraba chladnym, to si ho ten cert vodnes hoodne daleko. Hoodne.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 18:51:15 #998 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #984, MPS, 03. 01. 2020 14:23:55

Tak mám pocit že to tvé zrychlení je zatim stále chápáno tak že de o nějaké zrychlení pohybující se hmoty lyžaře a ono je to v podstatě tak že tento pohyb zrychlí těleso tak že zkrátí jeho dráhu od bodu A bodu B…a umožní to ještě jeden zrychlující efekt který ovšem vznikne jako vyvolaný důsledek tohoto pohybu že ? a to nejen co se týče zvýšení rychlosti ale i něco dalšího to zrychlí…PS: v podstatě by to šlo říct i tak že tento pohyb nevytváří zrychlení ale podmínky pro zrychlení…

Jo. Snazil by som sa na to nahliadat takto.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 19:08:21 #999 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #982, IIIvan, 03. 01. 2020 13:10:22

Áno, blíži sa ideálu, jednoducho preto im to tak pekne zatočí „na mieste“, lebo rovnomerne vyvážený lyžiar môže ľahšie pivotovať v tom šmýkanom oblúku. Len stále nechápem súvislosť týchto dvoch rozcvičovacích jázd v šmýkanom oblúku, kde sú jazdci centrálne vyvážení – súvislosť s tvojim vykopávaním a porušovaním centrálneho vyváženia v SL jazde v bránach.

o to mi ide, ako posudit bez relevantnych dat ich postoj „na oko“.

lebo moje oko vidi Henrika robit v tom smykanom obluku „predozadne“ doslednejsie, s inym postojom v ukonceni ako Ryding.

Tam niekde by som hladal aj ten pojem „vykopnutie“ ktory neodraza to o co mi ide, ten pojem som slohol IvanoviS.

Takze, ak spravne rozumiem tebe aj obloukovi, spickovy SL obluk je dosledne CPZ, ziadna vedoma snaha posobit v ukonceni obluku co najdoslednejsim pohybom a snazenim „vytlacenia“ lyziara noh dopredu.Cista praca so silami ktore od zaciatku obluku vznikaju a lyziar sa ich snazi len „vyvazovat“. Nenarusovat CPZ,ziadna vedoma praca s taziskom/no to som asi prehnal,tak to asi nemyslite a ja zas taham do sustavy lyziara to tazisko/.

Ak vidim lyziara co mu v ukonceni a v prechode mierne nadvihne spicky lyzi nahor a prehne petky lyzi, tak to nie je dobre.To spomaluje lebo sa musi vracat nad lyze,a to bez spomalenia nejde.

Tfuj,je toho dost na tu moju malu hlavicku. Ale bojujem soudruzi.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 19:40:20 #1000 

Příspěvků: 1022

oblouk

>> #989, IIIvan, 03. 01. 2020 16:06:58

Tohle vlákno má docela pěknej a hlavně všeobjímající název. Toho se držíme ať už píšeme o čemkoli.

Domníval jsem se, že problém předozadních pohybů lyžaře nad lyžema a jejich vliv na rychlost pohybu celé soustavy lyžař – lyže – rukavice čepice byl jasně vyřešenej a že ja jasném že vliv předozadního pohybu těžiště nad lyžema je z hlediska změny rychlosti pohybu lyžaře zanedbatelnej až téměř žádnej.

Zrychlování v oblouku tím ale vyřešeno nebylo a přitom ty možnosti tu jsou, ale v podstatě se dá říct, že se o nich nikde nemluví a nepíše (pokud vím). Proto jsem se pokusil o iniciaci úvah nad jinými možnostmi zrychlování pohybu lyžaře v oblouku…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

03.01.2020 19:50:45 #1001 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #1000, oblouk, 03. 01. 2020 19:40:20

Domníval jsem se, že problém předozadních pohybů lyžaře nad lyžema a jejich vliv na rychlost pohybu celé soustavy lyžař – lyže – rukavice čepice byl jasně vyřešenej a že ja jasném že vliv předozadního pohybu těžiště nad lyžema je z hlediska změny rychlosti pohybu lyžaře zanedbatelnej až téměř žádnej.

Oblouku, ak tymto narazas na mna, ved ja nikde nikdy netvrdim o nejakych predozadnych pohyboch nad lyzami, ja tvrdim nieco o predozadnom pohybe noh a lyzi a ze sa na nom v ukonceni podiela aj jemne narusovanie/os­cilacia/ predozadnej rovnovahy sustavy lyziara.

Snad aspon toto u mna chapeme.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 20:05:47 #1002 

Příspěvků: 1022

oblouk

>> #1001, Harry, 03. 01. 2020 19:50:45

A nebo tak – já to nerozlišuju… :-) – nevyjádřil jsem se přesně…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

03.01.2020 20:09:35 #1003 

Příspěvků: 6113

Harry žena

>> #1002, oblouk, 03. 01. 2020 20:05:47

:-D

Aspon v niecom sa zaciname zhodovat.Ze sa zhodneme na com sa nezhodneme.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.01.2020 21:04:19 #1004 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #1000, oblouk, 03. 01. 2020 19:40:20

Na druhou stranu koho z hobíků bude zajímat jak zrychlovat, spíš každýho bude zajímat jak nezrychlovat:-D teda krom vyloženě rychlostních lyžařů.....

03.01.2020 21:33:50 #1005 

Příspěvků: 525

PavelC muž

>> #1004, MPS, 03. 01. 2020 21:04:19

No počkej, zapomněl jsi na „rychlostní slalomkáře“?

Ti, určitě budou mít enormní zájem, o veškeré detaily :-D

03.01.2020 21:36:07 #1006 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #1005, PavelC, 03. 01. 2020 21:33:50

Neboj nezapomněl jen sem je zařadil do kategorie rychlostní lyžaři ;-)

04.01.2020 08:46:30 #1007 

Příspěvků: 1022

oblouk

>> #1004, MPS, 03. 01. 2020 21:04:19

Už ani mě nezajímá jak zrychloval v oblouku – taky mám spíš problém s kontrolou rychlosti v řezaném oblouku. Je ale dobré umět si položit důležité lyžařské otázky a pokusit se o odpovědi na ně.

Například: 1. co je nutné udělat aby lyže zatočily? – stačí dvě slova…! 2. která lyže jede rychleji – vnitřní nebo vnější a proč? – co s tím? 3. používáš pokyn „zaber!“? – jak se to dělá? A kdy ve které fázi oblouku? a proč? 4. čím lze „tlačit“ do lyží? – jakými pohyby-impulzy? 5. co je „motorem“ jízdy lyžaře? 6. v první a nebo ve druhé polovině oblouku je možné zrychlovat? a proč? – jak to udělám? 7. první nebo druhá polovina je pro kvalitu projetí oblouku důležitější? a proč? 8. kdo bude v cíli dřív – ten co nadělá na dané trati víc nebo míň práce? a proč? 9. kdy vyvíjím větší tlak do lyží – když krčím nebo když napínám nohy? – kdy to použiji?… atd atd atd…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

04.01.2020 09:15:38 #1008 

Příspěvků: 254

jurol

>> #985, oblouk, 03. 01. 2020 15:13:34

Pořád se motáte v oblasti předozadního pohybu těžiště a to je slepá cesta pro urychlení oblouku.

Myslím, že v tomto názore sa zhodujeme (rovnako aj IIIvan). Len Harry sa snaží otočiť každý argument v prospech svojej teórie a tým živí túto debatu pri dlhdobom živote :-)

04.01.2020 09:17:25 #1009 

Příspěvků: 254

jurol

>> #990, M.art.in, 03. 01. 2020 16:13:25

To nič nemení na tom, že jeho výpočet bol správny. Len mu bol na … :-)

04.01.2020 09:23:42 #1010 

Příspěvků: 254

jurol

>> #1001, Harry, 03. 01. 2020 19:50:45

ved ja nikde nikdy netvrdim o nejakych predozadnych pohyboch nad lyzami, ja tvrdim nieco o predozadnom pohybe noh a lyzi a ze sa na nom v ukonceni podiela aj jemne narusovanie/os­cilacia/ predozadnej rovnovahy sustavy lyziara.

Harry, myslíš že je rozdiel, či sa jedná o predozadné pohyby nad lyžami či o predozadný pohyb nôh a lyží?

04.01.2020 09:36:54 #1011 

Příspěvků: 254

jurol

>> #1007, oblouk, 04. 01. 2020 08:46:30

9. kdy vyvíjím větší tlak do lyží – když krčím nebo když napínám nohy?

Tento bod sa tu už túto sezónu riešil a prekvapivo sa v tejto otázke došlo k zhode.

Tlak na lyžu sa zvyšuje keď je zrýchlenie ťažiska voči lyži pozitívne (čím ďalej rýchlejšie sa ťažisko vzďaľuje od lyže teda v počiatočnej fáze vystierania nôh a v poslednej fáze krčenia nôh). Tlak sa znižuje keď je zrýchlenie ťažiska voči lyži negatívne (čím ďalej rýchlejšie sa ťažisko približuje k lyži teda v konečnej fáze vystierania nôh a v počiatočnej fáze krčenia nôh).

04.01.2020 10:29:50 #1012 

Příspěvků: 2380

johnycek muž

>> #1004, MPS, 03. 01. 2020 21:04:19

Já si myslím, že by každého mělo spíše zajímat, jak v té rychlosti točit než nezrychlovat. Bez toho to asi nepůjde, jestli se nechceme vyvážet do vrstevnice a jestli se pořád bavíme o řezaném oblouku.

panta rhei

04.01.2020 10:35:27 #1013 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #1007, oblouk, 04. 01. 2020 08:46:30

Hmmm s tím se ale musíš obrátit na nějakého románopisce, na to já určitě nejsem vhodnej adept :-D

04.01.2020 10:37:29 #1014 

Příspěvků: 2510

MPS

>> #1012, johnycek, 04. 01. 2020 10:29:50

Bohužel i rychlost versus toceni má své limity… zkus udělat sl oblouk třeba v 60km/h

04.01.2020 10:52:41 #1015 

Příspěvků: 1282

adam 1

>> #1013, MPS, 04. 01. 2020 10:35:27

Dobře ,budu čekat kdo se obětuje ;-) Stručně a jasně hlavně ,obrázky by byly fajn Dík

04.01.2020 10:55:27 #1016 

Příspěvků: 768

M.art.in muž

>> #1011, jurol, 04. 01. 2020 09:36:54

Tlak do vnější lyže zvýším mírou zahranění. Čím menší plocha lyže je v kontaktu se sněhem (více zahraněna), tím více vzrůstá tlak. Správná odpověď je napnutá noha, kdy využijeme naše vnitřní já tj. kostlivce :-)

Rock 'n' Roll Forever...

04.01.2020 11:10:56 #1017 

Příspěvků: 6560

HonzA_ muž

>> #1016, M.art.in, 04. 01. 2020 10:55:27

„Čím menší plocha lyže je v kontaktu se sněhem (více zahraněna), tím více vzrůstá tlak.“

Myslím že zaměňuješ 2 věci – tlak působící na část lyže, která je v kontakru se sněhem (opravdu tlak – tedy síla na jednotku plochy). A „tlak do lyže“ – tedy vlastně celkovou sílu, která na lyži jako takovou působí.

To důležité pro zatáčení souvisí se sílou do lyže – a to při zvýšení zahranění vzroste díky tomu, že lyže se více prohne, zkrátíš oblouk a vzroste odstředivá síla, jejíž čáast potom přes nohu do lyže přenášíš. A (pružně) napnutá vnější ti pomáhá vyšším silám lépe vzdorovat, protože není nutné tolik svalové práce.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

04.01.2020 11:16:51 #1018 

Příspěvků: 2380

johnycek muž

>> #1014, MPS, 04. 01. 2020 10:37:29

Jasně , že to asi bude problém :-) .

panta rhei

04.01.2020 12:18:29 #1019 

Příspěvků: 254

jurol

>> #1017, HonzA_, 04. 01. 2020 11:10:56

Exaktne M.art.in má pravdu, tlak je sila na plochu, ak chceme zvýšiť tlak môžem pri rovnakej sile znížim plochu. Ale v tejto téme ide o silu pôsobiacu na lyžu, takže bod 9. by bolo treba zmeniť na „kedy vyvíjam väčšiu silu na lyžu“ aby bolo fyzikálne jednoznačný.

04.01.2020 13:06:45 #1020 

Příspěvků: 3706

IIIvan muž

Nemotal by som tu tlak ako fyzikálnu veličinu, ak už je lyža naklopená, tak zvýšenie miery zahranenia moc styčnú plochu už neovplyvní.

Podstatné je Martine, že naklopením zvýšiš SILU. Konkrétne odstredivú silu, ktorá je pri menšom rádiuse(=väčšie prehnutie lyže) väčšia – preto ti rastie tlak (lyže do snehu). Pre úplnosť, na veľkosť odstredivej sily má okrem rádiusu výrazný vplyv hlavne rýchlosť.

Na čo sa ale často v ski príručkach zabúda, je vplyv nepevnosti sústavy(prehnané zalomenia je typickým príkladom, kde sa síla „rozplízne“ a napriek veľkému zahranenie sa nevyvolá dostatočné a včasné prehnutie lyží).

A v neposlednom rade sa tiež často zabúda na tie reakcie do snehu od pokrčenia a napnutia nohy, to je tiež častý problém straty „prítlaku“ a nedostatočného prehnutia lyží(v nevhodnú chvíľu stačí aj „1cm“ pokrčiť práve vonakajšiu).

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy