Je technika správná? (strana: 77)
25.12.2020 18:24:10 #2284
>> #2283, jonys, 25. 12. 2020 17:07:38
Myslíš to, že profi športovec za rok priberie cielene dajme tomu 5kg
svalstva a zrazu klesne v rebríčku o 5 alebo kolko miest
v rebríčku?
25.12.2020 19:01:36 #2285
>> #2284, IIIvan, 25. 12. 2020 18:24:10
Ne, myslím vliv toho přírůstku hmoty na ty jevy při jízdě, co Railly popisuje v tom videu.
25.12.2020 20:03:51 #2286
>> #2285, jonys, 25. 12. 2020 19:01:36
Jedine keby mu dal naraz niekto batoh, alebo neprestrelnu vestu na
panvu
26.12.2020 06:47:57 #2287
26.12.2020 11:00:51 #2288
26.12.2020 12:23:19 #2289
>> #2288, Martin47, 26. 12. 2020 11:00:51
Já bych k tomu přihodil ještě toto. Jen tak pro zajímavost, jak to vypadalo před lety jelínek
edit : teda nevím jestli to není zrychleně
27.12.2020 21:41:12 #2291
Vypadá, že na rozbor Marcela si nikdo netroufá, já se ani nedivím . Tak bych nahodil jiné téma
týkající se techniky, a to jak je tady dost často zminovan nadmerný
vertikální pohyb. Hodně by mě zajímalo co to je? Proč se to děje?
A jestli je to špatně? Popřípadě kdy je to špatně, kdy je to
dobře…atd. Tak co diskutéři, co si o tom myslíte?
28.12.2020 01:07:43 #2292
>> #2291, johnycek, 27. 12. 2020 21:41:12
No se nediv, napsat že i Marcel jezdí na Ho.no si asi nikdo netroufne…:-D
Hele o tom vertikálu se toho už asi dost napsalo, taky jedno z mejch oblíbenejch témat, samo že až po kotníci.....V tvém případě ho zmiňoval IIIvan ale to komentováné video sem neviděl tudíž nemůžu posoudit o co v tvém případě go, ale moje představa je ve smyslu dřepování v různém časování což ovlivňuje spoustu dalších věcí.....V podstatě by k demonstraci některých jeho účinků šel použít i tvůj link Marcela.....
28.12.2020 07:16:37 #2293
>> #2291, johnycek, 27. 12. 2020 21:41:12
Vypadá, že na rozbor Marcela si nikdo netroufá, já se ani nedivím
No, ono treba aj lyžovať kým sa dá(a potom regenerovať)
Ale hodnotiť jazdu pre zábavu nemá moc zmysel podľa mňa, takéto srandičky točila aj Tina W(takmer funcarverské) alebo Ligety, verím im, že testovanie limitov čo všetko ustoja je dobrý pocit.
V závode by asi takto nejazdili, že? Aj keď práve Marcel je expert na rôzne „neštandardné situácie“ aj tam. K tomu by som ale len dodal, že kedysi tu padla veta v zmysle „lyžovanie je o hľadaní rovnovážnych stavov – a tí najlepší na svete vedia využívať aj ich porušovanie“…
nadmerný vertikální pohyb.
Nebodaj máš výčitky svedomia po mojom komente tvojho videa? Tam to malé
zdvíhanie(placka, mäkký sneh) je v poriadku, dokonca nutnosť pre dynamiku
jazdy v SL(btw. to je asi to Harryho predozadno-hornodolné urýchlovanie).
A aj som písal, že predpokladám, že na lepšej piste ideš inak – tá GS
free jazda je v poriadku, bodaj by sme tak jazdili všetci…
Ale k téme všeobecne: ako píše Miloš, on to nazývá „dřepování v různém časování“ a ja nemôžem nesúhlasiť. Pojem „vertikálny“ znamená kolmý na plochu, prípadne smerujúci do zemského stredu, lenže smery pôsobiacich síl a roviny sú pri lyžovaní rôzne a menia sa rýchlo v čase a treba sa na ne dívať komplexne, nie len „hore“ alebo „dolu“.
Najhoršie na predstavivosť je to, že sa nám neustále menia vzťažné sústavy(v priebehu oblúka, sily…) a jazdec sa im prispôsobuje. Jedna vertikála je fixná – smer gravitačnej sily a sám osebe nás nezaujíma.
Zaujíma nás viacej kolmá os na plochu svahu a tá sa mení podľa sklonu kopca a jedna zo zložiek gravitačnej sily, ktorá sa v praktickom prevedení prejavuje „ťahom“ lyžiara dolu kopcom po spádnici. Takže aj horno-dolný pohyb voči naklonenej rovine svahu môže niekto označiť za vertikálny z tohto pohľadu.
No a podľa mňa najdôležitejšou „vertikálou“(a veľmi často v manuáloch a úvahach opomínanou) je relatívna zmena polohy lyžiara(vyjadrená jeho ťažiskom) voči lyžiam – počas pohybu nakloneného tela po virtuálnom kuželi(treba si predstaviť pohyb spojnice ťažisko+stred lyže počas oblúku). Tj. pohyb „dolu“ je v tomto prípade relatívne priblíženie sa ťažiska tela lyžiara voči lyži a naopak – šikmo.
A toto posledné je to čo myslí aj Miloš tým drepovaním. V oblúku sa neustále mení smer, veľkosť aj pôsobenie síl a hlavne treba brať v úvahu dvojičku odstredivá/dostredivá. Treba si uvedomiť, že lyžiar síce výrazne vie ovplyvniť svojou aktivitou ich smer a veľkosť(viac/menej naklopí, zalomí, povolí…), ale vplyv tých síl počas oblúku je „definovaný“.
A problém veľkej časti ľudí je, že sa na ski oblúk dívajú optikou „bežnej vzťažnej sústavy“(tj. bežný život v gravitačnom poli, kde je každému jasné kde je hore a kde dolu) a nevedia si predstaviť tie sily v tom virtuálnom kuželi, kde je primárna u race tá odstredivá sila a teda všetko je „našikmo“.
Ešte doplním prejavy (ne)pochopenia využitia tých síl v praxi a prečo sa niekto „vyváža“ v oblúku aj keď by chcel meniť smer skôr.
28.12.2020 08:39:55 #2294
>> #2291, johnycek, 27. 12. 2020 21:41:12
Zjednodušene, každý nadmerný pohyb je minimálne zbytočný, často priam škodlivý. Nielen v lyžovaní.
Použijúc Ivanom definovanú vzťažnú sústavu, nadmerný pohyb voči lyží je škodlivý. Otázkou je kedy sa tento pohyb stáva nadmerný. Toto závisí od štýlu jazdy (šmýkaný oblúk/carving), stav podložky (upravená pista, prašan), …
Ďalšou, tu často riešenou a podstatnou otázkou je kedy má tento pohyb nastať, teda jeho načasovanie. K tomu je podstatné pochopiť príčinu prečo sa tento pohyb vykonáva. To dá zároveň aj odpoveď aká má byť jeho „úroveň“.
28.12.2020 10:29:36 #2295
>> #2292, MPS, 28. 12. 2020 01:07:43
taky jedno z mejch oblíbenejch témat no právě, je to hodně oblíbené téma(i moje), tak bych to chtěl trošku probrat, co to vlastně je a jestli je to vždy chyba. Protože většinou se to jako chyba uvádí. ad dřepování, co tím myslíš?
>> #2293,
IIIvan, 28. 12. 2020 07:16:37 Nebodaj máš
výčitky svedomia po mojom komente tvojho videa? Vůbec ne, naopak. Ten
zbytek co si napsal si ještě musím přečíst
>> #2294, jurol, 28. 12. 2020 08:39:55 Zjednodušene, každý nadmerný pohyb je minimálne zbytočný, často priam škodlivý. Nielen v lyžovaní. Asi jo.
*Použijúc Ivanom definovanú vzťažnú sústavu, nadmerný pohyb voči lyží je škodlivý. * Vůči které lyži, vnitřní, vnější, oběma? Jestli si to dobře představuju, tak to by si musel jet furt buď na nataženejch nohách a nebo permanentně pokrčenejch?
28.12.2020 11:06:23 #2296
>> #2295, johnycek, 28. 12. 2020 10:29:36
Dôležité je neprehliadnúť to slovo NADMERNÝ.
Podstatná je vzdialenosť ťažiska od zaťaženej lyže.
Nohy nemôžu byť rovnako natiahnuté alebo skrčené ani keby si chcel mať vzdialenosť medzi ťažiskom a zaťaženou lyžou konštantnú. Teda okrem jazdy po priamke.
28.12.2020 11:18:23 #2297
28.12.2020 11:29:43 #2298
>> #2296, jurol, 28. 12. 2020 11:06:23 Podstatná je vzdialenosť ťažiska od zaťaženej lyže. šikmá vzdálenost?
28.12.2020 12:06:53 #2299
>> #2298, johnycek, 28. 12. 2020 11:29:43
No dá sa to aj tak povedať. Keď si v spádnici (prechod z jedného oblúka do druhého) tak to je v tomto ponímaní kolmá vzdialenosť keďže obe nohy sú rovnako zaťažené pod ťažiskom.
28.12.2020 12:29:45 #2300
>> #2298, johnycek, 28. 12. 2020 11:29:43
https://www.youtube.com/watch?…
Tu je znázornený ten kužeľ čo myslím – a vzťahovať pôsobiace sily a pohyb ťažiska akoby po stene toho kužeľa. Samozrejme kužeľ nie je symetrický, tak ako oblúk nie je pôdorysne presný polkruh, ale pre navodenie predstavy je to dobré.
To drepovanie čo myslí Miloš je priblíženie ťažiska lyžiara ku vonkajšej lyži(predstava – po ploche toho kužeľa po zahájení a vklonení do nového oblúku). Podľa zákonov fyziky by sa dalo zjednodušene popísať ako sa prejavuje „reakcia na tlak do lyží“(a prehnutie lyže, kľúčové pre rezaný oblúk).
- v úvode tohto poklesu(šikmo podrepu) sa lyža relatívne odľahčuje(na okamih)
- potom pôsobenie výsledné(do lyže) stúpa až po zastavenie podrepu, kde vznikne naopak na okamih zvýšený „tlak“
Ak jazdec nevhodne načasuje tento pokles, tak lyža sa neprehne dostatočne.V praxi teda býva ten pokles oneskorene, lebo lyžiar sa ešte venuje crossunderu v dobe/fáze, kedy by už mal naopak nohy napínať na vyvolanie opačnej reakcie. Tj. podobne(len opačným smerom) ako v bode 1 vyššie vyvolá začiatok pohybu ťažiska nahor od lyží po stene kužeľa chvíľkové zvýšenie „tlaku“ do lyží.
A komplikuje sa to ešte tým, že výsledná sila v oblúku postupne rastie(od zahájenia po spádnicu a kúsok za) a pre väčšinu hobby a demo jazdcov je tento nárast tlaku dostatočný na to, aby kompenzoval to nevhodné načasované podrepnutie – ale pri race oblúkoch sa to všetko spolu prejaví, tam platí teda skôr „neuberať paru prirodzene narastajúcemu tlaku“.
Samozrejme tých faktorov je tam viac(napr. mantra o čím včasnejšom zahranení za každú cenu, obvykle kolenami – tam potom nedochádza k dostatočnému vkloneniu dostatočne veľkej masy tela dovnútra oblúku a nevybuduje sa tak dostatočná odstredivá sila…). Treba si uvedomiť, že najviac sa lyže prehne keď je celé telo rovné a pevné, idúce po stene toho kužeľa a zalamovanie(potrebné na prítlak ku snehu) dávkovať citlivo a postupne.
Spolu s predošlým princípom tak jazdci s nadmernou dobou pobytu „durch cez svah“ nevyužívajú dostatočne prirodzenú dynamiku prechodu z oblúku do oblúku, ktorú tak efektívne využívajú závodníci. Tých faktorov je viac(nedokonalé zvládnutie CU s chodidlami PRED sebou a nie POD sebou…) a jazdy sa potom podobajú ako vajce vajcu – rovnaká príčina = rovnaký následok…
28.12.2020 12:30:37 #2301
>> #2299, jurol, 28. 12. 2020 12:06:53
Keď si v spádnici (prechod z jedného oblúka do druhého)
nie náhodou „vo vrstevnici“?
28.12.2020 13:00:24 #2302
>> #2293, IIIvan, 28. 12. 2020 07:16:37
>> #2294, jurol, 28. 12. 2020 08:39:55
>> #2295, johnycek, 28. 12. 2020 10:29:36
>> #2296, jurol, 28. 12. 2020 11:06:23
Uf začíná to bejt zas zamotávka a už sme moc daleko aniž bychom měli
dostatečně vyjasněnej začátek.......:-D. Mě by přišlo skoro
nejsrozumitelnější vertikál popsat jako přibližování se hmoty lyžaře
k lyžím/podložce a vzdalování se ob nich . Smutná zpráva je že tento
jev nelze napasovat na žádné pevné osy vůči čemukoli v předozadním
i stranovém směru ani vůči momentálnímu umístění těžiště,
zatížené lyži a pod.......páč vše toto se může dle situace měnit aniž
by to mělo vliv na princip vertikálního pohybu. Dovolil sem si malej
ilustrační obr( není to sic jako od Salvadora Dalího ,ale soudruzi prominou
fakt sem se snažil )
U obr 1,2,3 fix znamená fixovaný úhel holeně v lyžáku, uhly všech
ostatních segmentů vůči lyži/ podložce jakož i umístění středu
těžiště v předozadním i stranovém směru pak lze libovolně měnit dle
představ a schopností každého soudruha aniž by to mělo vliv na podstatu
přiblížení a vzdálení hmoty lyžaře k lyžím/podložce…:-D
28.12.2020 13:34:53 #2303
>> #2291, johnycek, 27. 12. 2020 21:41:12
Myslím, že výraz „nadměrný vertukální pohyb“ je nejen nepřesný, ale i matoucí. IIIvan dobře popisuje pohyby těžiště vztažené k různým „základnám“. Myslím, že pro snad nejsnadnější pochopení toho ** co je správně nebo špatně z hlediska pohybu těžiště** (nikoli tedy nadměrně) je třeba pro pohyb těžiště vědět, že do lyže aktivně tlačíme když vnější nohu napínáme = jedná se tedy o pohyb těžiště vůči vnější lyži nahoru. Naopak tzv. „dřepík“ je pohyb dolů, kterým „tlačí“ do lyží ti, kteří vědí prd o fyzice i o lyžování. Zkusme pochopit:
- chceme li lyžovat efektivně (závodníci a nebo chytří pohodáři) dbáme na aktivní TLAK lyžaře do lyže PŘED spádnicí abychom lyži co nejdřív při jejím zahranění prohli. Tedy vnější nohu napínáme. K tomu, abychom ji mohli před spádnicí napínat potřebujeme „mít nabito“ -to znamená, že přehraňujeme na pokrčených nohách Tento způsob má celou řadu situačních variant, kdy hlavní roli hraje zajištění správného dávkování tlaku do/z lyží.
- chceme-li lyžovat efektně (RMG a mnozí další krasojezdci…) klidně na sebe necháme jen působit tlaky z hranění, necháme se vystřelovat na konci oblouku skoro nebo úplně do luftu a tedy do napnutých nohou a na těchto napnutých nohách i přehraňujeme
- chceme-li lyžovat velmi efektně (často takto na efekt brilantně i někteří závodníci WC volně – např. Ledecká při svém poděkování Hirscherovi) použijeme více nebo méně dobře zvládnutého aktivního „dřepíka“, kdy před spádnicí krčením vnější nohy povolíme tlak a za spádnicí se z oblouku zvednem (tím zatlačíme) a přehraníme na napnutých nohách do dalšího dřepíkového oblouku…
28.12.2020 13:39:23 #2304
>> #2299, jurol, 28. 12. 2020 12:06:53
Přechod z jednoho do druhého oblouku se nikdy neodehrává na spádnici – spádnice je přímka vedoucí peřsně dolů z kopce – přehraňuješ někde poměrně blízko vrstevnice.
28.12.2020 13:40:11 #2305
28.12.2020 13:50:37 #2306
>> #2303, oblouk, 28. 12. 2020 13:34:53
Hlavní roli nehraje ale správné dávkování tlaku do lyží samo o sobě, musí to korespondovat především se správným umísťováním těžiště v předozadním ale i bočním směru…:-D A právě Marcela bych viděl jako mistra předozadní práce s těžištěm a urychlování oblouku přes CPSP
28.12.2020 14:09:26 #2307
28.12.2020 14:16:50 #2308
>> #2307, johnycek, 28. 12. 2020 14:09:26
Hmm v tom případě se schopnej toho vypozorovat víc z tvého avataru
než z téhle čmouhy
28.12.2020 14:21:16 #2309
>> #2308, MPS, 28. 12. 2020 14:16:50
přesně je to daleko, jestli jedeš na tydlifounu tak obzvlasť
28.12.2020 14:31:51 #2310
>> #2309, johnycek, 28. 12. 2020 14:21:16
Asi jediný co tam dokážu vypozorovat je slušná dynamika jinak nic…:-D
28.12.2020 14:37:03 #2311
>> #2303, oblouk, 28. 12. 2020 13:34:53
chceme li lyžovat efektivně (závodníci a nebo chytří pohodáři) dbáme na aktivní TLAK lyžaře do lyže PŘED spádnicí abychom lyži co nejdřív při jejím zahranění prohli. Tedy vnější nohu napínáme. K tomu, abychom ji mohli před spádnicí napínat potřebujeme „mít nabito“ -to znamená, že přehraňujeme na pokrčených nohách Tento způsob má celou řadu situačních variant, kdy hlavní roli hraje zajištění správného dávkování tlaku do/z lyží.
Jak na ten aktivní tlak máme dbát? Tím napínáním vnější? Nebo čím? A to je nutný přehraňovat na pokrčených nohách? Já kolikrát vidím , že i skvělí závodníci přehranujou na celkem napnutých?
28.12.2020 14:46:11 #2312
>> #2310, MPS, 28. 12. 2020 14:31:51
jj. taky tam toho víc nevidím. A to si to umím představit z pohledu té
tečky co tam jede
28.12.2020 16:46:47 #2313
>> #2311, johnycek, 28. 12. 2020 14:37:03
Taky mě to zní jako taková nešťastná paušalizace crossunderu ?
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.