Freeride - kurz či lekce (strana: 3)
01.01.2025 18:01:07 #61
>> #60, IIIvan, 31. 12. 2024 20:04:04
To je zase komedie. Nemyslím tento konkrétní příspěvek. viz .
Řezaná klasika (takyCarving) = jízda po hraně s nárůstem tlaku do
vnější lyže spíše ve druhé polovině oblouku = v podstatě
„klasické“ časování tlaku (takto jezdí „carving“ více než 90%
lyžařů včetně „závodníků“ nad 120 FIS – aniž by o tom věděli
Carving (ve variantě
Race) = jízda po hraně s nárůstem tlaku už v první polovině
oblouku – oblouk je zahajován klopenim=zahraněním zatížené vnější
lyže (aby se lyže včas prohnula). Oblouk je pak veden plynulým dalším
klopenim a narůstajícím tlakem do vnitřní hrany vnější lyže a je
ukončován povolením tlaku do vnější lyže s následným
přehraněním=podtažením obou pokrčených nohou pod tělem lyžaře (tím
má lyžař „nabito“ pro další oblouk) V prvním příspěvku nám
objasnil, že když roste tlak do vnější v druhé polovině oblouku, tak je
to časování staré a v druhém, že když roste tlak v druhé části
oblouku, tak je to to nové. Dokonce ve vedlejším vlákně jsem se dozvěděl,
že větším klopením v druhé části oblouku neutahuju, ale jedu smýkané
časování řezaných oblouků a teď najednou už je to OK, klopit víc
v druhé části.
Závodníci nad 120FIS bodů to už je prostě klasika. A ten avatar to je tedy
bída na takovou kapacitu
01.01.2025 20:03:04 #62
>> #61, johnycek, 01. 01. 2025 18:01:07
(Já vím, že jsi maximálně spokojený s tím jak píšeš do snow a rady
od jeilt nepotřebuješ
Jenomže pro čtenáře může být obtížné ten text luštit)
Rada jak odřádkovávat v editoru snow.cz
- umístěním mezery na začátek řádky
- tam kde to nefunguje použít "< b r > " (je třeba vynechat mezery mezi < a >)
02.01.2025 09:43:42 #63
>> #58, IIIvan, 31. 12. 2024 17:22:50
Dobre napísané Vojto
Díky. Samozřejmě je to zjednodušující, realita není tak černobílá.
Někdy neuškodí něco udělat experimentálně intenzivněji /rychleji /
více, ale základ je podle mě stále ladit techniku a ne padat
02.01.2025 18:49:18 #64
>> #61, johnycek, 01. 01. 2025 18:01:07
No, téma by si zasluhovala nejaký širší priestor, ale nejak nemám
toľko energie
Ja som ako šprt dosť v obraze, aké náhľady na ski techniku a metodiku majú rôzni protagonisti v CZ aj po svete(teoretické aj praktické), takže napríklad viem aj čo si myslí Oblouk a prečo. Konkrétne v tomto jeho rozdelení carvových oblúkov na 2 typy to za seba vidím pragmaticky na 1 typ – „je to carving“ alebo to „nie je carving“(=je to šmyk, nejaká forma).
Tak ako s tým CO/CU nič nie je čiernobiele(„50 odstínů šedi mezi tím“), tak je to aj s úrovňou/kvalitou rezaného oblúku alias carvingu. Proste niekto ide tak, iný onak, tlak je vyšší viacej v úvodnej/strednej časti alebo u niekoho neskôr/později.
Možno(!) O. uplatňuje čiernobiele videnie:
v SK/CZ je strašne často v kluboch k videniu nesprávne vykonávaný
crossover, kde jazdec až vyskočí dohora(do prepnutých nôh), tým nevhodne
časuje tlak do lyží apod.(nie je to tvoj prípad!). Lenže správne CO
vyzerá ináč ako tie výskoky, treba tie decká porovnať s Marcom
Odermattom(asi to NIE je pomalé a s pozdě, že jo? ) alebo Weibrechtom:
https://www.youtube.com/watch?…
Takže za mňa – variabilita, nie dogmy(nech sú podané z akejkoľvek strany – mám výhodu, že nemusím sa spovedať žiadnej asociácii).
03.01.2025 06:38:19 #65
>> #63, VojtěchV, 02. 01. 2025 09:43:42
realita není tak černobílá. Někdy neuškodí něco udělat experimentálně intenzivněji /rychleji / více, ale základ je podle mě stále ladit techniku a ne padat
(Pro mne je termín „technika“ příliš nóbl, zvlášť proto že jako intuitivec moc netuším, jaká ta technika má být. Takže já se spíš „učím lyžovat“ než abych „vylepšoval techniku“.)
Jak tu techniku ladíš / učíš se lyžovat, pokud jezdíš pomalu na placce nebo poloplacce? Někdo za tebou jezdí a opravuje tě? Jak poznáš, co je dobrá technika / jízda a co ne?
__________________________
Já to poznám z toho, že ve větší rychlosti a na prudším svahu na mě
působí větší síly, a ty mi dají vědět, jestli něco dělám špatně
(podrobně viz diskuze s valeriusem https://snow.cz/…-spravna/208#…)
Nedovedu si představit, jak bych se učil na modré nebo na červené (mírná nadsázka). Ráno jdu jezdit na černou, a teprve když jsem rozježděný, tak se cítím jako že můžu zkusit jestli něco nezvládnu i na mírnějším svahu. Protože tam je všechno těžší:
Vezmi si jak je těžké položit se do oblouku když jedeš pomalu,
nedynamicky. To je neskutečně obtížné, kdo to dokáže tak to musí
všechny pohyby časovat velmi přesně. Já kdybych se takto zkusil položit na
maximum, tak lehnu.
Když totéž zkusím v rychlosti, dynamicky, na prudkém, tak nelehnu protože
jakási síla (dostatečně velká síla, protože rychlost,
prudký svah, dynamika) mě (většinou ) sama od země vrátí a
převrátí na druhou stranu.
Na placce tato síla bude několikanásobně slabší, a to je problém.
Ano, v procesu učení, když jsem jakousi sílu hledal, tak jsem padal. Ale díky tomu že ta síla byla mnohem větší než na placce při pomalé jízdě, našel jsem ji, osahal jsem si ji, a uložil jsem si do paměti jak ji intuitivně vyvolávat znovu.
03.01.2025 09:22:13 #66
>> #62, slowthinker, 01. 01. 2025 20:03:04
Samozřejmě i lyžařské jelito může psát a umět pracovat s textem
daleko lépe než já.
Tímto uznávám, že v psaní textu, dělání odstavců a různých dalších
vyfikundací s textem jsi lepší a mohl bych se od tebe učit. Stačí?
03.01.2025 09:28:02 #67
>> #65, slowthinker, 03. 01. 2025 06:38:19
Jak tu techniku ladíš / učíš se lyžovat, pokud jezdíš pomalu na placce nebo poloplacce? Někdo za tebou jezdí a opravuje tě? Jak poznáš, co je dobrá technika / jízda a co ne?
Poznáš to jednoduše, třeba tak že dokážeš na placce zrychlovat nebo
že se na placce dokážeš dostat do náklonů ve kterých ostatní lehnou
atd.
Ty zatím umíš dynamiku pouze čerpat a ti co umí lyžovat ji dokáží
i vytvářet – klidně i na placce
03.01.2025 09:34:28 #68
>> #64, IIIvan, 02. 01. 2025 18:49:18
Podle mě se to tu tak nějak motá všechno dohromady. Carving jsou podle mě koleje. Pak už je jen na daném soudruhovi jak dokáže klopit, utahovat, jak moc dokáže zkrátit poloměr nejzatočenější části, jak dokáže přehranit, jak dokáže udržet těžiště kde potřebuje,,,, atd. Nějaké časování takové a makové mi přijde naprosto bezpředmětné, když onen lyžař to není schopen svými pohybovými možnosti v tu danou chvíli toho dosáhnout.
03.01.2025 09:43:42 #69
>> #68, johnycek, 03. 01. 2025 09:34:28
Carving jsou podle mě koleje. Pak už je jen na daném soudruhovi jak dokáže(to a to)…
Áno, to bola presne moja pointa.
Nějaké časování takové a makové mi přijde naprosto bezpředmětné, když onen lyžař to není schopen svými pohybovými možnosti v tu danou chvíli toho dosáhnout.
Áno, ale to časovanie atď. popisuje „žiadúci stav obecne“(v zmysle
„top“), nie že je to možné sa naučiť každému
Ja som dosť zástanca práve prispôsobenia „výuky“ danému jednotlivcovi – jeho vnímanie/chápanie a schopnosť toho fyzického prevedenia(ako píšeš ty). Vo výsledku teda nejaké zlepšenie adepta v rámci jeho schopností RELATÍVNE, voči jeho predošlej úrovni(reč je o hobby).
Teda nejaký pôvodne hodne slabý jazdec bude aj po veľkom zlepšení stále „lama“ oproti echt borcom. Len to už je potom o egu daného jedinca ako to vezme. Disclaimer pre niektorých: to nie je vyvyšovanie, ani nič podobné, ale proste nemôže byť každý na kopci á la Hirscher, že jo…
03.01.2025 09:46:14 #70
>> #67, MPS, 03. 01. 2025 09:28:02
Poznáš to jednoduše, třeba tak že dokážeš na placce zrychlovat nebo že se na placce dokážeš dostat do náklonů ve kterých ostatní lehnou atd.
Předpokládám, že i ostatní (nebo část z nich) se snaží a „pilují techniku“. Jenomže ostatní lehnou ale ty ne. Super. Tak mi prozraď postup jak ses k tomu dopracoval.
Rád bych to taky uměl a nemusel pořád metat kotrmelce na černých sjezdovkách.
03.01.2025 09:51:54 #71
>> #66, johnycek, 03. 01. 2025 09:22:13
Tímto uznávám, že v psaní textu, dělání odstavců a různých dalších vyfikundací s textem jsi lepší a mohl bych se od tebe učit. Stačí?
Nejsem tak soutěživý jako ty . Je mi to jedno.
Jestli jsem tě touto nebo jinou nevyžádanou radou jakkoli rozhodil, tak se
moc omlouvám
03.01.2025 09:52:13 #72
>> #70, slowthinker, 03. 01. 2025 09:46:14
edit poslední věta :
MPS >> #65, slowthinker, 03. 01. 2025 06:38:19
Jak tu techniku ladíš / učíš se lyžovat, pokud jezdíš pomalu na placce nebo poloplacce? Někdo za tebou jezdí a opravuje tě? Jak poznáš, co je dobrá technika / jízda a co ne?
Poznáš to jednoduše, třeba tak že dokážeš na placce zrychlovat nebo
že se na placce dokážeš dostat do náklonů ve kterých ostatní lehnou
atd.
Ty zatím umíš dynamiku pouze čerpat a ti co umí lyžovat ji dokáží
i vytvářet – klidně i na placce
03.01.2025 10:00:34 #73
>> #70, slowthinker, 03. 01. 2025 09:46:14
Drtivá většina nic nepiluje, vystačí si s tím že jedou
z kopce.
// Tak mi prozraď postup jak ses k tomu dopracoval.
Rád bych to taky uměl a nemusel pořád metat kotrmelce na černých sjezdovkách.//
Na to se můžeš zeptat Oblouka – viz jeho práce s tlakem a já bych
přidal i časováním a uvidíme co přidá IIIvan
03.01.2025 10:06:02 #75
>> #71, slowthinker, 03. 01. 2025 09:51:54
Ty nejsi soutěživý?
A kdo se tu vsázel o projetí slalomu s M47?
03.01.2025 10:08:27 #76
>> #74, slowthinker, 03. 01. 2025 10:04:53
Na to se můžeš zeptat Oblouka – viz jeho práce s tlakem a já bych
přidal i časováním a uvidíme co přidá IIIvan
03.01.2025 10:42:22 #77
>> #73, MPS, 03. 01. 2025 10:00:34
Jenomže moje metoda lyžování má tu výhodu, že nemusím nic o technice
a práci s tlaky studovat, a naučím se lyžovat intuitivně.
Stačí párkrát spadnout, a hned umím lyžovat.
Já to taky jednou přes techniku zkoušel, když jsem potkal na svahu IS,
který viděl jak se zoufale vozím v GS (jezdíl jsem 40s to co ostatní 30s).
Pořád mi to ujíždělo do smyku, nebyl jsem schopný se udržet na hraně.
Načež IS se rozhodl mi pomoct a cca 2 hodiny se mnou jezdil. Snažil jsem se
soustředit na nějaké věci co mi radil, měl jsem z toho hlavu v pejru, a
jezdil jsem ještě hůř než normálně, protože jsem si tím zablokoval
intuici.
Nedovedu si představit, jak dlouho by trvalo, než bych se takto něco
naučil.
Když jsem se příště dostal do GS, řekl jsem si: naposledy jsi to
zkoušel jemně, opatrně, „technicky“, zapomeň na to a vrať se ke svým
osvědčeným postupům: buď agresivní.
No a to začalo fungovat okamžitě.
Prostě moje zkušenost je, že mnohem lepší než hromady teorie jsou jednoduchá nastavení mysli (
- buď agresivní,
- neboj se (že upadneš)
- zkoušej věci i když jsi v potížích, jezdi tak aby ses dostával do potíží
- když ztrácíš nad lyžemi kontrolu tak zvyš rychlost (ne to není vtip)
- soustřeď se hlavně na to, abys měl dobře posazené tělo
- předej řízení podvědomí
… )
03.01.2025 10:46:19 #78
>> #75, johnycek, 03. 01. 2025 10:06:02
No jo, když z M47 tak moc stříkala touha mě ponížit (nebo sebe
povýšit?), že jsem mu chtěl udělat tu radost a na plné čáře to s ním
prohrát.
03.01.2025 11:50:03 #79
>> #77, slowthinker, 03. 01. 2025 10:42:22
Trochu tě chápu – pro mě je taky jednoduší v pralese běžet
z kopce dolů po kluzkých kamenech a kořenech co největší rychlostí (
při čemž zásadní roli zde hraje intuitivní úhel dopadu chodidla vůči
těžišti) než opatrné došlapování držíc se větví okolních stromů
tak jak to dělají ostatní střesoucí se přitom jak drahej pes
Trochu si mě zmátl tímto : Rád bych to taky uměl a nemusel pořád
metat kotrmelce na černých sjezdovkách. jinak bych to nechal
plavat.
Samozřejmě jinak nevidím důvod proč bys měl měnit cestu kterou ses vydal a vzhledem k tomu že už lyžuju jen zřídka ani nehrozí že bych tě někde na svahu potkal.
Jinak s tím IS si se bohužel vydal tou nejhorší cestou tzn na GS, daleko
snadněji bys odpověď na svoji otázku objevil pro začátek na ledních
bruslích
03.01.2025 12:05:46 #80
>> #79, MPS, 03. 01. 2025 11:50:03
vzhledem k tomu že už lyžuju jen zřídka ani nehrozí že bych tě někde na svahu potkal
Právě že ti to hrozí.
Protože já taky lyžuju zřídka.
Samozřejmě jinak nevidím důvod proč bys měl měnit cestu kterou ses vydal
Já jí samozřejmě měnit nechci, dávám ale najevo ostatním, že by měli přestoupit z cesty techniky na mou cestu pádů.
03.01.2025 12:23:28 #81
>> #80, slowthinker, 03. 01. 2025 12:05:46
V tom případě nezbývá než popřát co největší stádo oveček
03.01.2025 12:45:55 #82
>> #73, MPS, 03. 01. 2025 10:00:34
uvidíme co přidá Iiivan
Šmarjá, teraz som polhodinu po ceste z tréningu vysvetľoval 6 ročnému
potomkovi blbé otázky ako fungujú čierne diery vo vesmíre, že prečo tam
nežijú ľudia a čo sa s nimi stane ak ich to vtiahne a kde sa teraz
nachádza Lajka a prečo jej nedali skafander a podobne. Takže momentálne
nemám energiu na rozoberanie tak prízemných záležitostí ako je ski
technika, to snáď uznáš
(ale potom snáď niečo napíšem)
03.01.2025 13:25:42 #83
>> #65, slowthinker, 03. 01. 2025 06:38:19
Nedovedu si představit, jak bych se učil na modré nebo na červené (mírná nadsázka). Ráno jdu jezdit na černou, a teprve když jsem rozježděný, tak se cítím jako že můžu zkusit jestli něco nezvládnu i na mírnějším svahu.
Hele, já celej ten tvůj STIM™© sice považuji za funkční metodu, ALE pouze, plácnu, třeba pro půl procenta lyžařů. Pro ten zbytek 99,5 % ji považuji za nefunkční až nebezpečnou. Už se ti to snažil naznačit i Oblouk.
>> #80, slowthinker, 03. 01. 2025 12:05:46
Já jí samozřejmě měnit nechci, dávám ale najevo ostatním, že by měli přestoupit z cesty techniky na mou cestu pádů.
A tady je vidět, že k tomuto poznání viz výše jsi ještě nedošel…
>> #67, MPS, 03. 01. 2025 09:28:02
Poznáš to jednoduše, třeba tak že dokážeš na placce zrychlovat
nebo že se na placce dokážeš dostat do náklonů ve kterých ostatní lehnou
atd.
Ty zatím umíš dynamiku pouze čerpat a ti co umí lyžovat ji
dokáží i vytvářet – klidně i na placce
Velmi dobrý příklad.
03.01.2025 16:52:33 #84
>> #65, slowthinker, 03. 01. 2025 06:38:19
Jak tu techniku ladíš / učíš se lyžovat, pokud jezdíš pomalu na placce nebo poloplacce? Někdo za tebou jezdí a opravuje tě? Jak poznáš, co je dobrá technika / jízda a co ne?
V prvom rade(ideálny prípad) by na tom kopci mal byť niekto s tebou čo ťa inštruuje a koriguje. Ak to nie je denná možnosť, tak video a sebakorekcia priebežne(cez pauzu a/alebo detailne doma pri PC). Je ale nutné „priradzovať pocity“ tomu čo vidno na videu.
Po ďalšie:
treba rôzne cviky – na konkrétny „problém“(nie náhodný výber) a zároveň jazdiť samozrejme aj na voľno. Rôzny štýl(carv/šmyk) aj rýchlosť…na placke pri pomalom cviku máš okamžitý feedback či to robíš dobre, alebo nie. Napríklad taký cvik „Stork turn“ alias „čáp“ – predozadná rovnováha, váha na vonkajšej atď.
Pomalými cvikmi si buduješ „cit“ aj pre carving napríklad(čáp, hokej stopy, bočné zosúvanie…). Je to ale komplexná záležitosť a individuálna(tj jazdiť často aj hodne rýchlo), nech tu nedospeje niekto k záveru, že propagujem LEN pomalé cviky.
03.01.2025 16:59:53 #85
>> #67, MPS, 03. 01. 2025 09:28:02
Poznáš to jednoduše, třeba tak že dokážeš na placce zrychlovat
Napríklad. Alebo tiež že oproti pôvodnému stavu dokážeš lepšie:
- prudko a bezpečne zahamovať v núdzovke.
- náhle zmeniť smer pri safari jazde v davoch ako teraz cez sviatky.
- prejdeš plynulejšie cez muldy a namiesto trápenia si to začneš užívať.
03.01.2025 17:05:12 #86
>> #77, slowthinker, 03. 01. 2025 10:42:22
Načež IS se rozhodl mi pomoct a cca 2 hodiny se mnou jezdil. Snažil jsem se soustředit na nějaké věci co mi radil, měl jsem z toho hlavu v pejru
Môj menovec asi nevedel, že si „pomalumyslící“
Ale vážnejšie:
všetko treba postupne, niekedy dôjde pri niečom k náhlemu „aha momentu“, inokedy si to treba nacvičiť nejakú dobu(nie 2 hodiny). Obrazne – ak máš 5 základných pohybových prvkov(číslo je len pre predstavu vymyslené) pri lyžovaní, tak musíš pracovať vždy len na 1 súčasne, výnimočne na 2.
A ako som ti nedávno písal o procese automatizácie(osvojenia si novej pohybovej sekvencie), tak to nejaku dobu trvá. V žiadnom prípade sa nesnažiť naraz v jeden deň pracovať na všetkých 5 pohybových sekvenciách súčasne…
03.01.2025 18:08:18 #87
>> #56, IIIvan, 31. 12. 2024 17:14:55
Len pre predstavu ako vyzerá povrch v tej hale:
03.01.2025 18:20:01 #88
>> #85, IIIvan, 03. 01. 2025 16:59:53
Až na ty boule souhlas – tam je daleko účinnější Slow obhroublá
technika spočívající v maximální možné rychlosti – v momentě kdy
se ti v boulích podaří překročit rychlost cca 90km/h jízda se stává
velmi komfortní neboť v této rychlosti už jen kopíruješ vršky boulí a
ony přestanou kopat
03.01.2025 18:56:27 #89
>> #88, MPS, 03. 01. 2025 18:20:01
Pán je znalec.
Jinak si myslím, že i třeba prudce zatáčet v nouzi se člověk naučí
tak, že to přímo dělá, než že trénuje nějaký čapí cvik a kdesi
cosi.
A že toto platí obecně, ne pouze pro 0.5% populace.
03.01.2025 20:04:30 #90
>> #88, MPS, 03. 01. 2025 18:20:01
No neviem neviem – naposledy v Jasnej v muldovom poli, hustota lyžiarov cca 1 kus na 3 metre, polovica práve ležala alebo sedela alebo robila kotúle. Tam asi 90kmh moc nespravím, ale potrebujem krátke „Italské“ oblúčiky s hodne improvizáciou(jeden oblúk pomedzi vlny, druhý cez hrebeň vlny a hneď a hneď furt zatáčať s nepredvídaným menením smeru…).
(do Jasnej som sa dostal len kvôli tomu, že sme tam mali firemnú akciu, nie že by som bol taký masochista cielene…)
>> #89, slowthinker, 03. 01. 2025 18:56:27
prudce zatáčet v nouzi se člověk naučí tak, že to přímo dělá, než že trénuje nějaký čapí cvik a kdesi cosi.
Áno, „přímo dělá“…ja to napríklad trénujem X krát za deň cielene prudkým brzdením na dojazdoch. Okrem toho to cvičím celoročne(tie hokej stopy) na hokejovom klzisku na bruslích asi tak tisíc stopov za víkend – na oboch nohách, alebo len na jednej nohe(vonkajšia na palcovej hrane, alebo už trochu náročnejšie čisto po 1 malíkovej hrane).
A keď sa mi vyskytne neplánovaná núdzovka na lyžiach, tak mám teoreticky asi výhodu, že ?(oproti tomu, čo to netrénuje) – aj keď prúser sa samozrejme stane ľahko…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.