Je technika správná? (strana: 190)
30.10.2023 22:48:22 #5674
>> #5635, oblouk, 27. 10. 2023 18:38:26
Tezko rict co nejcennejsi, veci jsou relativni a hodnotit co je jednicka, co
dvojka, co trojka ve smyslu dulezitosti komplexnich pohybu je obcas troufalost
. Co je tam podle tebo
Honzo nejdulezitejsi
Ja
bych rekl vedeni trenera a ucitele a nezbytne nutny a trochu vyssi pocet hodin
na snehu, spravnych sklonech, telemark lyzich, nejaka spravne a rytmicky
postavena branka, pekne dlouhy a prazdny francouzsky kopec az do kvetna a mnoho
dalsiho
31.10.2023 06:26:40 #5675
>> #5674, MirekP, 30. 10. 2023 22:48:22
Že bychom neuměli položit srozumitelnou otázku? „Které jsou nezbytně nutné pohyby, které je nutné provést k tomu, aby lyže zatočila způsobem, jaký chci.“
- nebo také
„Co udělat (s lyžema), aby lyže zatočily? – navíc dokonce
i způsobem jaký chci.“ Já tu otázku týkající se minima z hlediska mechaniky
fungování lyží – původně od HonzA – považuji za velmi
zajímavou – vlastně zcela základní. Stojí za zamyšlení…
31.10.2023 08:49:55 #5676
>> #5675, oblouk, 31. 10. 2023 06:26:40
MirekP reaguje na jinou tvou otázku .. na 1. 2. 3. o pluhu/carvingu
31.10.2023 11:20:38 #5677
>> #5671, HonzA_, 30. 10. 2023 20:24:15
Tím toho běžnému začínajícímu lyžaři moc neukážeš.
Prečo nie? Ukážeš mu finálny(ideálny) výsledok. Samozrejme, samotným
ukázaním výsledku nebude vedieť ako to ten jazdec dosiahol
31.10.2023 11:52:33 #5678
>> #5675, oblouk, 31. 10. 2023 06:26:40
Ma pravdu predsedo ten slowthinker… slovy z jednoho ceskeho filmu
- Ale kdyz uz tak, co potrebujes je lyze vuci podlozce v adekvatnim hraneni,
pruhybu v case co nejoptimalnejsim (cimz myslim, ze je treba dotocit, ale zase
nezapomenout, ze mam mam vcas prejit do dalsiho oblouku
- No a jake pohyby? Asi tak pred 10ti a vice lety se vse projelo tady (vsechny
dostredne rotace a dalsi pohyby,), byl si u toho
Zas tak se nezmenilo
31.10.2023 12:03:24 #5679
>> #5678, MirekP, 31. 10. 2023 11:52:33
// (cimz myslim, ze je treba dotocit, ale zase nezapomenout, ze mam mam vcas
prejit do dalsiho oblouku //
Toto je zajímavá často opomíjená věc a navíc se to tam mezi sebou dost
tluče
31.10.2023 12:16:48 #5680
>> #5676, slowthinker, 31. 10. 2023 08:49:55
Jejda – Mirku pardon. Tak k tomu hadu máš pravdu v té metodice… Ještě tedy doplním co na té jízdě považuji za nejdůležitější:
- superpomalé tempo které volí vedoucí jezdec umožňuje plné soustředění na všechny zapojené svaly
- základní pozice umožňuje procítit každou změnu tlaku v každém zapojeném svalu a to často ve zcela krajních polohách
- dokonalé vnímání a kontrola tlaku z vnější lyže již při minimálních změnách úhlu naklopení nebo zatížení vnější lyže
- skvělá kontrola vzájemné předozadní pozice vnější a vnitřní lyže
- možnost kontrolovat a vyrovnat spojnici ramen kolmo na směr jízdy
Především jezdec a jeho školitel mají možnost být „při tom“ vizuálně i zvukově – snadno spolu komunikují při jízdě, zejména je-li školitel vedle jezdce a vidí na něj. Tento cvik považuji za dokonalý při rozcvičování před závodem – simulace tlaku z vnější lyze a pozice trupu-pánve a vnější lyže je dokonalá pro soutěžní výkon aniž by bylo třeba dlouhého času a velkého prostoru.
31.10.2023 12:27:27 #5681
>> #5678, MirekP, 31. 10. 2023 11:52:33
Jasně, však jsem už zmiňoval, že to tady už bylo. Ještě počkám do
večera a pak napíšu svoji superstručnou odpověď na otázku "*Které jsou
nezbytně nutné pohyby, které je nutné provést k tomu, aby lyže zatočila
způsobem, jaký chci.*“
31.10.2023 12:33:00 #5682
>> #5679, MPS, 31. 10. 2023 12:03:24
No vono by tě „něco“ zastavilo – kroužek maximálně jeden a
stojíš…
31.10.2023 12:59:06 #5683
>> #5680, oblouk, 31. 10. 2023 12:16:48
dokonalé vnímání a kontrola tlaku z vnější lyže již při minimálních změnách úhlu naklopení nebo zatížení vnější lyže
Honzo, co si představuješ pod pojmem „kontrola tlaku z vnější lyže“?
31.10.2023 13:22:24 #5684
>> #5683, HonzA_, 31. 10. 2023 12:59:06
Akce a reakce –
potřebuju-li trochu zavřít zatáčku, musím zvýšit tlak tím, že víc
naklopím lyži, nebo víc propnu nohu, nebo jdu trupem víc nad ní.
31.10.2023 18:23:32 #5685
>> #5681, oblouk, 31. 10. 2023 12:27:27
Ještě počkám do večera a pak napíšu svoji superstručnou odpověď na otázku "Které jsou nezbytně nutné pohyby, které je nutné provést k tomu, aby lyže zatočila způsobem, jaký chci.“
Smyslem toho, co jsem psal o kraulování bylo naznačit, že stačí
jediný pohyb – naklonit tělo do oblouku (předpokládám jízdu na placce,
aby lyžař nemusel řešit věci jako je korekce rychlosti).
Abych řekl pravdu,
říkal jsem si, že tvoje tvrzení o dvou pohybech je možná chyták.
Jenomže jsem se ještě jednou pomalu zamyslel a teď mi fyzika předkládá výsledky, které jsou v rozporu s mými praktickými zkušenostmi. A že je to prý všechno složitější. Počkám nejdřív co napíšeš večer.
31.10.2023 18:57:12 #5686
Které jsou nezbytně nutné pohyby, které je nutné provést k tomu, aby lyže zatočila způsobem, jaký chci.
DVA nutné a postačující pohyby aby lyže zatočily: NAKLOPIT lyže na hrany ŘÍDIT lyže (směr i vzájemná pozice)
a bonus aby zatočily způsobem jaký chci: ZATĚŽOVAT vnější=řídící
Dá se k tomu ještě zeširoka diskutovat – například:
- dříve „rovné“ lyže bylo nutné především řídit a k tomu ještě naklopit.
- současné carvingové stačí JEN naklopit a zatáčejí aniž by bylo nutné přidávat jakékoli další impulzy (takto se na nich VOZÍ většina lyžařů)
Atd atd......
Příměr s bicyklem mě nikdy nenapadl, ale je dokonalý. V pomalé rychlosti hlavně řidítka, v rychlé v podstatě jen náklon!
31.10.2023 19:29:48 #5687
>> #5679, MPS, 31. 10. 2023 12:03:24
nezapomenout, ze mam mam vcas prejit do dalsiho oblouku //… Toto je zajímavá
často opomíjená věc a navíc se to tam mezi sebou dost tluče
…a potom sa podaktorí vezú šikmo durchom cez svah,…a vezú sa
furt…až premeškajú vhodný okamih a musia v skriptách hľadať, že či
je lepšie hraniť kotníkmi alebo kolenami…alebo naopak: boja sa toho
durch(ono to kapánek dosť rozbieha), tak idú radšej len vlnovkou
31.10.2023 20:12:12 #5688
31.10.2023 20:52:37 #5689
>> #5688, johnycek, 31. 10. 2023 20:12:12
tvl vypadá to že
z tebe nakonec bude funcarver
PS : hele zdá se mi to nebo nejsem sám komu některé zde prezentované
záležitosti přijdou minimálně podezřelé
31.10.2023 20:53:38 #5690
31.10.2023 20:54:53 #5691
>> #5686, oblouk, 31. 10. 2023 18:57:12
tak nevím jestli z toho nezačíná vznikat pěkná zamotávka ?
31.10.2023 21:58:31 #5692
31.10.2023 23:50:59 #5693
>> #5684, oblouk, 31. 10. 2023 13:22:24
„Akce a reakce – potřebuju-li trochu zavřít zatáčku, musím zvýšit tlak
tím, že víc naklopím lyži, nebo víc propnu nohu, nebo jdu trupem víc
nad ní.“
A jak Ti s tímhle pomůže „kontrola“? Tedy „kontrola“ česky, ve smyslu ověření, inspekce?
01.11.2023 08:28:07 #5694
>> #5693, HonzA_, 31. 10. 2023 23:50:59
Kontrola ve smyslu vím co se děje – kontroluji dění a pohyby. V pomalé jízdě reaguji vědomě. V rychlé jízdě pracuje podvědomí. Proto se i v jiných pohybových aktivitách používá trénink pomalých přesných pohybů – napomáhá to vzniku dobrých pohybových vzorců – což jistě víš.
01.11.2023 09:52:04 #5695
>> #5693, HonzA_, 31. 10. 2023 23:50:59
AI ví všechno a tvrdí:
Kontrola je soustavné sledování a kritické hodnocení chování, různých nastalých jevů, situací a procesů v organizaci nebo jejím okolí. Hlavním účelem je korigování organizace žádoucím směrem. Pomocí kontroly lze také preventivně předcházet negativním jevům a má proto také vztah na řízení rizik.
A to je přesně to, o co v životě usilujeme – nejen při
lyžování
01.11.2023 13:37:04 #5696
>> #5685, slowthinker, 31. 10. 2023 18:23:32
Jsem říčnej –
„Jenomže jsem se ještě jednou pomalu zamyslel a teď mi fyzika
předkládá výsledky, které jsou v rozporu s mými praktickými
zkušenostmi. A že je to prý všechno složitější. Počkám nejdřív co
napíšeš večer.“
01.11.2023 14:35:17 #5697
>> #5696, oblouk, 01. 11. 2023 13:37:04
Jde o rozdíl mezi úhlem naklopení hran a
úhlem vklonění lyžaře, resp. jeho těžiště. Oba úhly
jsou při statickém oblouku pevně dané (dle vzorečků ), a
obecně nejsou totožné.
Musím si udělat nejdřív nějaké výpočty , abych viděl jak významné
je to v praxi.
(V nejhorším případě se do přezkáčů začne montovat kloub,
umožňující komín boty naklánět vůči lyži doleva-doprava.)
V každém případě to vypadá, že ty minimální pohyby potřebné pro
zatočení (na carvingových lyžích) jsou dva, a ne jenom jeden.
edit:
jeden nutný pohyb je „hození“ těžiště do oblouku,
druhý je vyrovnání rozdílu mezi těmi dvěma úhly –
pohybem v kotnících s využitím vůle v přezkáčích, zalomením těla,
volbou poměru zatížení mezi vnější a vnitřní lyží)
edit2:
Pokud zní zadání jak
jsi jej napsal, tedy „jaké pohyby jsou potřeba aby lyže zatočily“, tak
skutečně stačí jediný pohyb a jakkoli naklopit lyže. Ten druhý pohyb je
o tom „jak zatočit a vzápětí se neskácet“.
01.11.2023 21:27:03 #5698
>> #5697, slowthinker, 01. 11. 2023 14:35:17
Jde o to, co udělat, aby LYŽE zatočily – jsou nějak
konstruovány…
01.11.2023 22:14:58 #5699
>> #5697, slowthinker, 01. 11. 2023 14:35:17
Když už jsem to nakousl, posunu věc o kousek dál. zatím bez výpočtů. Abych řekl pravdu, výpočtů se trochu bojím, opravdu bych nechtěl aby to dopadlo tak, že si všichni budeme muset koupit nové boty s kloubem navíc (viz můj minulý příspěvek).
snow.cz mi příspěvek vyhodnotil jako spam
vzdávám to, neprotlačil jsem ani po kouskách, zeptám se v redakci
co s tím
(To podstatné:
v textu srovnávám
úhel alfa – úhel naklopení lyží
a úhel beta – úhel vklonění lyžaře do oblouku
A poslední odstavec zní: Problém je v tom, že úhly alfa a beta se liší. A pokud jsou náhodou při určité rychlosti totožné, stačí jakkoli změnit rychlost a už se lišit budou. To znamená, že lyžař nemůže stát v oblouku „rovně“, tedy kolmo na lyže, ale musí své těžiště někam vychýlit – buď směrem do oblouku nebo směrem ven z oblouku. Doleva nebo doprava. O možných způsobech vychýlení těžiště jsem psal v minulém příspěvku.)
edit: vychýlit směrem do oblouku není možné, viz IIIvanův obrázek u https://snow.cz/…-spravna/190#…
01.11.2023 22:28:35 #5700
>> #5698, oblouk, 01. 11. 2023 21:27:03
Co udělat, aby lyže
zatočily, s tím že je jedno, že přitom upadnu, to je asi jasné.
01.11.2023 23:22:06 #5701
>> #5700, slowthinker, 01. 11. 2023 22:28:35
Měl pravdu MPS – „tak nevím jestli z toho nezačíná vznikat
pěkná zamotávka ? “ – už je. Opouštím téma pro totální zcestnost a
neužitečnost…
01.11.2023 23:38:16 #5702
>> #5699, slowthinker, 01. 11. 2023 22:14:58
Poloměr lyže + určité zahranění dává teoretický poloměr oblouku, ale lyže většinou vykrajuje oblouk o větším poloměru. Sám jsi psal, že rychlost nad 80km/h není na slalomkách problém, což je pravda, ale oblouk o poloměru 10m v 80km/h už je problém neřešitelný.
Pro zajímavost bys mohl nakreslit stejný obrázek s nakloněným svahem i pro zahájení oblouku. Tam by bylo vidět, proč je pro běžného lyžaře problém tvrdá lyže.
02.11.2023 00:19:03 #5703
>> #5702, Mirek, 01. 11. 2023 23:38:16
Poloměr lyže + určité zahranění dává teoretický poloměr oblouku, ale lyže většinou vykrajuje oblouk o větším poloměru. Sám jsi psal, že rychlost nad 80km/h není na slalomkách problém, což je pravda…
Proč to? Lyže carvuje až od určitého naklopení?
…ale oblouk o poloměru 10m v 80km/h už je problém neřešitelný.
Je to vysokým přetížením? Nebo tím, že rozdíl mezi oběma úhly je
příliš velký a lyžař se nedokáže dostatečně zalomit ke
svahu?
Přetížení je 4× větší než při 40 km/h, takže to asi člověk
nezvládne. Ale ten druhý problém by mohl hrát taky roli.
Přidal jsem něco o rychlosti na konec minulého příspěvku a vytlustil to.
Pro zajímavost bys mohl nakreslit stejný obrázek s nakloněným svahem i pro zahájení oblouku. Tam by bylo vidět, proč je pro běžného lyžaře problém tvrdá lyže.
Myslíš to, že úhel mezi F a G je tupý? (no, na obrázku jsem to
nakreslil tak nevhodně, že úhel vypadá tupě tady, přestože je ostrý)
A výsledná síla F+G má menší velikost?
Ale to už jsme tu před měsícem probírali.
(V textu který mi neprošel je „Úhel mezi vektory F a G je dán sklonem svahu a fází oblouku“. říkal jsem si, že to tu někdy výhledově rozeberu.)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.