Je technika správná? (strana: 195)
30.11.2023 12:02:09 #5824
>> #5823, IIIvan, 30. 11. 2023 09:58:39
Si pořád říkám, co mi na tom videu nejvíc tahá za voko u ON. A už vím, to neskutečný nasazení+ brutální předklon mezi oblouky. Ta rekreační lyžařka jede celkem pěkně. To jen tak na okraj.
01.12.2023 16:45:51 #5825
>> #5824, johnycek, 30. 11. 2023 12:02:09
neskutečný nasazení+ brutální předklon mezi oblouky.
Som čakal, že kto si to všimne tiež
Ta rekreační lyžařka jede celkem pěkně
Jj, niekto by možno povedal že lepšie ako jej učiteľ…
01.12.2023 23:09:34 #5826
>> #5825, IIIvan, 01. 12. 2023 16:45:51
No mě by hlavně zajímalo jak ON přišel na to že dou dobře do oblouku
když na nich oblouky nejel – holt asi henta křišťálová gula
A nebo to má zas pomotany a vlnovce říká oblouk páč si to zas
přečetl v nějaké příručce Apulu. Každopádně i tak tvrdit o sl že
de dobře do oblouku když ji prubnul v r30 je dost odvážné páč do r
30 dou dobře i běžky
01.12.2023 23:13:34 #5827
>> #5824, johnycek, 30. 11. 2023 12:02:09
Asi chtěl zatížit špičku aby mu alespoň ta 155 sl trochu točila bohužel ani tentokrát to
nevyšlo
02.12.2023 00:12:05 #5828
>> #5819, Mirek, 19. 11. 2023 23:41:23
>> #5820, johnycek, 20. 11. 2023 08:53:32
>> #5822, IIIvan, 30. 11. 2023 09:35:14
Hele kuci když nad tím tak přemýšlím tak cesta ke vkloneni se do oblouku/padnutí tam přes vnitřní může vést přes zúžení stopy :
- Jak by ses chtěl naklonit do oblouku když ti vnitřní poskytuje oporu/pojistku proti naklonění a jako hobik jí neumíš správně povolit
- Když zúžíš stopu vnitřní se ti tam nejen že neplete, ale mnohdy se i sama lépe uklidí a zapojí do hry
- Následně pak může přijít i lepší kontrola zatížení vnější
Další věci je onen psychologicky efekt a k jeho překonání je také potřeba :
- Abys měl lyže co ti poskytnou maximální jistotu a oporu – v tom mají nesponou výhodu závodníci neboť v jejich případě je použití v tomto směru nevhodného materiálu téměř naprosto vyloučené před hobíky kde komerční lyže sou v tomto velkou sazkou do loterie.
- Nevím jak kdo ale já bych na ani jedněch Mirkovo lyžích kalibrovat náklon do race oblouku nechtěl páč všechny patří do kategorie – sázka do loterie co nevyšla :
- Funcarver – no koment
- Lusti sl – jedna z nejhorších
sl co kdo vyrobyl schopna podprůmněrně podrzet jen v omezeném spektru a již velmi slušné technice
- Sporten ahv – jejich jízdní vlastnosti byly dle ročníků velmi
proměnlivé a pamatuji cca dva ročníky kde jízdní vlastnosti byly slušné
, ale tady už je zase potřeba velmi slušná rychlost kde lyže začíná
fungovat která celou věc neznalému jedinci komplikuje a zde bych položil
otázku jestli náhodou Mirek také nepropadl zdejší masirce ala porid si GS
ty tě naučí lyžovat
02.12.2023 08:46:55 #5829
>> #5826, MPS, 01. 12. 2023 23:09:34
vlnovce říká oblouk páč si to zas přečetl v nějaké příručce Apulu. Každopádně i tak tvrdit o SL že de dobře do oblouku když ji prubnul v r30 je dost odvážné…Asi chtěl zatížit špičku
asi
02.12.2023 08:54:05 #5830
>> #5828, MPS, 02. 12. 2023 00:12:05
Hele kuci když nad tím tak přemýšlím tak cesta ke vkloneni se do oblouku/padnutí tam přes vnitřní může vést přes zúžení stopy :
To súhlasím, ale keď si vybavím tie stovky video rozborov, tak väčšinou tam bolo v takýchto prípadoch vidno v prechode dobrá šírka postoja a až okolo spádnice sa človek na tú vnútornú postavil(a rozšírili stopu/postoj nadmerne). Takže by so to nadmerné rozšírenie videl nie ako príčinu ale ako až následok tej podvedomej „obavy“(automatická snaha dať tam „oporu“).
Preto som sa pokúsil začat nejakú debatu o „návode“… Napríklad na tých ice
bruslích to je nekompromisné forma kalibrovania náklonu „čisto přes
vnitřní“ – samozrejme musí byť ok predozadná rovnováha aj nejaké
vhodné zalomenie, aby sa človek neučil návyk potom padať ramenami do
oblúku(=opačné zalomenie, na lyže potom strašný problém taký
návyk).
Fantázii pri nácviku na tých bruslích sa medze nekladú, len bootout mi
občas ukáže kde sú limity
02.12.2023 10:51:58 #5831
>> #5828, MPS, 02. 12. 2023 00:12:05
Dá se souhlasit s tím co píšeš. Zúžení stopy je fajn rada – ale už vyježděnému lyžaři, který k jistotě v jízdě nepotřebuje vnímat stálý kontakt obou lyží. Navíc – zúžení funguje (skvěle) jen do určité úrovně náklonu (cca do 45°) Ovšem podstatou je, že dostatečně vklonění se do oblouku je přímo úměrné jistotě opory o vnější lyži. Otázka k zodpovězení tedy je – „jak dosáhnout té jistoty?“.
Dobrou nápovědu poskytuje například dobře viditelný rozdíl mezi pánskou a dámskou prezentaci více či méně uzavřené vlnovky na samotočkách SL155. Správný postřeh je postavení trupu jednoho z figurantů, které je nejen nehezké, ale hlavně kontraproduktivní k tomu, o co se snaží = větší zavírání oblouků. Takže jsou na místě dva dotazy:
- proč předklon trupu profijezdce nevede k lepšímu zatočení, když víme, že lyže více zatížená vpředu lépe zatočí?
- proč je jízda té žluté amatérky nejen o poznání hezčí, ale i efektivnější – co dělá lépe?
02.12.2023 14:36:03 #5832
>> #5831, oblouk, 02. 12. 2023 10:51:58
zúžení funguje (skvěle) jen do určité úrovně náklonu (cca do 45°)
Prečo len do 45??
víme, že lyže více zatížená vpředu lépe zatočí?
To nie je pravda. Nedávno som to tu rozoberal celkom podrobne aj s videom z merania a uvedením princípov(„fajfka NIKE“).
02.12.2023 14:43:59 #5833
Nejsem si jistej, jestli existuje nějaké rovnítko mezi úzkou stopou a
větším náklonem. tzn snaha o větší náklon = při nájezdu užší stopa
jinak náklon nebude, nebo tak nějak. Vo tom to podle mě není. --------Co se
týče toho předklonu tak to v první řadě vypadá fakt ošklivě, takže to
je pro mě hlavní důvod proč ho nedělat
02.12.2023 18:27:10 #5834
>> #5830, IIIvan, 02. 12. 2023 08:54:05
>> #5831, oblouk, 02. 12. 2023 10:51:58
>> #5833, johnycek, 02. 12. 2023 14:43:59
Tvl dnes je slunce tak silné ,Corona tak vychlazená a tequila tak dobrá
že nemám sílu oponovat, tzn prozatím ste mě ukecali
02.12.2023 19:15:53 #5835
>> #5832, IIIvan, 02. 12. 2023 14:36:03
„Prečo len do 45°“ – protože ve větším náklonu se ty lyže hodně rozjedou především pocitově (rozdíl mezi vnitřní hodně skrčenou a vyjetou a vnější napnutou)
Nevím co je fajfka Niké, ale hlavně z praxe (mé i svěřenců) vím,
že když chci utáhnout oblouk musim „jít dopředu“. Rozhodně to ale
není nalehnutim trupu na špičky. SNAHA o více zatíženou lyží vpředu je
správná – u lyže V POHYBU! – protože naklopená lyže
PROJÍŽDÍ v ideálním případě celou délkou hrany místem zakrojené
špicky a je třeba ten dobrý kontakt hrany zakrojené od předního
kontaktního bodů zajistit. Domnívat se, že samotné zvětšení
tlaku do lyže zajistí její větší prohnutí je omyl! Stejně naklopenou ale
NEJEDOUCÍ lyží prohneme i tou největší silou maximalně do
konstrukčního radiusu
… a co ty dva dotazy proč?… Tak trochu čekám, že se třeba ozve figurant profi…
03.12.2023 13:14:58 #5836
>> #5835, oblouk, 02. 12. 2023 19:15:53
Prečo len do 45° – protože ve větším náklonu se ty lyže hodně rozjedou především pocitově (rozdíl mezi vnitřní hodně skrčenou a vyjetou a vnější napnutou)
Asi nerozumiem súvislostiam: reč je o „šírke postoja“(rozteč paralalených holení), nie o tom, akú širokú stopu zanechajú lyže v snehu. Pri väčšom náklone je predsa prirodzené, že tá stopa sa rozšíri, ale nie postoj! Ak to nie je jasné terminologicky, tak to tu už bolo nie jeden krát popísané:
https://snow.cz/…pu-v-oblouku#…
To sa potom ťažko diskutuje, keď niekto si pod pojmom „šírka stopy“ predstavuje jedno a niekto iný si predstavuje niečo iné(postoj versus stopa). Vo väčších náklonoch je to totiž dosť zásadný rozdiel. Pripájam foto Teda Ligetyho, kde má veľmi úzku šírku POSTOJA.
03.12.2023 13:25:26 #5837
>> #5835, oblouk, 02. 12. 2023 19:15:53
Fajka NIKE a vplyv „zatížení špičky“ boli znázornené v týchto príspevkoch spolu s videom z merania síl(„tlaku“):
- meranie: https://snow.cz/…a-lyziara/15#…
- fajfa NIKE: https://snow.cz/…a-lyziara/16#…
z praxe (mé i svěřenců) vím, že když chci utáhnout oblouk musim „jít dopředu“
A k tomuto smerovala moja námietka: platí totiž „musím jít…co nejvíc do STŘEDU“! Ako preukazujú stovky vidoanalýz za tie dlhé roky tu na fóre a tisícky ďalších na zahraničných ski fórach, tak si všetci myslia, že oni majú ísť DOPREDU a tým „zatížit špičku lyže“.
Z merania, elementárnej fyziky atď je zjavné, že tým zatíží leda ho…špičku VIAZANIA a nie špičku lyže. Vo výsledku sú všetci voči „vnější“ prehnane VPREDU a lyže sa správa koa tá fajka NIKE, prehnutá pred špičkou viazania, čo narušuje úplne základný koncept fungovania carvingovej lyže.
Ak dávaš niekomu pokyny „choď dopredu“, tak sa musí jednať o niekoho, kto je moc vzadu a týmto pokynom sa snažíte dostatˇtakého jazdca „do stredu“(predpokladám, že nie je tvojou snahou dostať ho „moc dopredu“). Dovolím si povedať, že závodníci vyššieho rangu takýto pokyn nepotrebujú…
O „jedoucí/nejedoucí lyži“ a súvislostiam s tlakom som nezmieňoval nič…
03.12.2023 13:43:00 #5838
>> #5836, IIIvan, 03. 12. 2023 13:14:58
Za mě zrovna Ted jezdí širokou stopu a zároveň má maximální náklon, takže šířkou postoje to nejspíš nebude.
03.12.2023 13:57:44 #5839
>> #5838, johnycek, 03. 12. 2023 13:43:00
Fotku som dal len namatkovo z googlu čisto len pre vysvetlenie a vidno na
nej uzky postoj. Samozrejme ako jazdil ted prevazne som neskumal, nie je to
mojou pointou ku vysvetleniu terminologie
03.12.2023 17:54:59 #5840
>> #5837, IIIvan, 03. 12. 2023 13:25:26
Prostě a jednoduše pokyn dopředu musí být použit správně a musí se
vědět co to znamená
03.12.2023 21:08:52 #5841
>> #5837, IIIvan, 03. 12. 2023 13:25:26
„Prostě a jednoduše pokyn dopředu musí být použit správně a
musí se vědět co to znamená “ – přesně…
Třeba můj příspěvek #5831 (kterého se zatím nikdo „nevšiml“ ) dobře navádí právě na
to co je špatně a co je dobře dopředu. Na těch dvou figurantech je vidět
jak podstatně zkušenější je špatně vpředu a ta amatérka je
vpředu dobře…
„Dovolím si povedať, že závodníci vyššieho rangu takýto pokyn
nepotrebujú…“ – dovolím si oponovat. Pokyn „dopředu“- je to
jeden z nejčastějších pokynů. Pády přes vnitřní, „nestíháni“,
jsou následky „vzadu“, což je zase následek „špatně dopředu“.
Dostat tlak správně do/ze středu lyže a získat přítlak
vnitřní hrany vnější lyže, to nelze zajistit předklonem trupu ani
nějakým navalením se dopředu. Máme přece dvě lyže
Doplnění: Dokonale dobře dopředu (i s tím přítlakem) byla dnes – hlavně ve 2.kole GS – Federica Brignone – jedna z nejlepších GS jízd vůbec – nejen jejích a nejen v tomto závodě…
04.12.2023 18:44:17 #5842
>> #5841, oblouk, 03. 12. 2023 21:08:52
Aby sme to Honzo nekúskovali, tak si prosím najskôr zjednoťme čo si teda predstavuješ pod pojmom “dopredu”. Súhlasíš s mojimi závermi o “fajke NIKE” na základe toho merania tlaku do špičky, tj. že ísť ťažiskom dopredu PRED predozadne vyváženú pozíciu, je kontraproduktívne?(bez ohľadu na spôsob dosiahnutia toho “vpredu”, nemotajme tu ten divný predklon).
Neviem či sa mi to zdá, ale Tvoje posledné príspevky mi navodzujú dojem, že tvrdíš že pozícia “viac vpredu ako v STREDE” je žiadúca..?? (btw nerozumiem teraz zmienke o tom , že máme dve lyže, nechápem ako to súvisí s diskusiou o vyjadrení princípu predozadnej rovnováhy “vzadu, v strede, vpredu”, takže to nechajme tak…).
O tom či bol niekto vo sveťáku “vpredu” dosť pochybujem, nakoľko exaktné merania jazdcov tohto rangu(dával som tu Harrymu dve rôzne) ukázali to, čo tvrdím ja: čím je jazdec lepší, tým jeho ťažisko predozadne osciluje MENEJ a teda jazdci sú všeobecne ťažiskom v strede a nie vpredu.
Konkrétny príklad mám poznačený – pomalší jazdci sa hýbali ťažiskom predozadne od pozície “moc vzadu 14cm” až po “moc vpredu 23cm”. Rýchlejší jazdci boli omnoho bližšie “centrálne predozadnému vyváženiu”: pohybovali sa ťažiskom od pozície “moc vzadu 4cm” až po “moc vpredu 8cm”.
Kto si toto info spojí s tým meraním „zatížení špičky“ a logickou argumentáciou a má nejakú 3D predstavivosť, tak mu to bude jasné(alebo aj nie).
“Prítlak vnitřní hrany vnější lyže” – znovu, poprosím bližšie definovať čo máš presne na mysli – jedná sa o prítlak “dolu do ryhy” alebo kde presne a v akom smere?
04.12.2023 20:14:33 #5843
>> #5842, IIIvan, 04. 12. 2023 18:44:17
Správná pozice z hlediska toho, kde musím mít umístěn tlak do lyže = +/- střed lyže. To je u carvingových lyží tak samozřejmé, že to ani nediskutuju – vždyť m.j. píšu „…dostat tlak správně do/ze středu lyže a získat přítlak vnitřní hrany vnější lyže…) Jiné to bylo u lyží "rovných“, kde musel lyžař při zahájení oblouku nadlehčit a řídit (nasmýknout). Tam bylo nutné zatížit víc špičky lyží.
Pokyn dopředu je nutný právě proto, aby ten výsledný tlak šel do
lyžaře +/- ze středu lyže. Asi největší psychický ale i technicky
problém je boj se záklonem. Pokyny ve smyslu „dopředu“ jsou před startem
opravdu časté – a je pravda, že často je výsledkem moc vpředu, což se
projevuje i zcela viditelně – lyžaři „to v oblouku nejede“. Moc
vzadu sice jede (BodeM tak jezdil standardně), ale je to vohubu .
Přítlak je přítlak – ve směru do podložky ve směru skluznice kolmo
na hranu (jak jinak to popsat). Dvě lyže s tím souvisí – volant … Vnější lyže je
řídící.
05.12.2023 08:38:32 #5844
>> #5843, oblouk, 04. 12. 2023 20:14:33
Ok, s tým „stred ako optimum zatížení“ si rozumieme. Preto mám rád občas vyjasnenie si „definícii“ že čo kto presne myslí…
Pokyn dopředu je nutný právě proto, aby ten výsledný tlak šel do lyžaře +/- ze středu lyže
U jazdcov WC tento pokyn nie je potrebný: ako vidno aj na dátach tej oscilácie ťažiska, ich cit pre predozadnú rovnováhu je úplne iný level(robia to správne automaticky). Pri hobbíkoch alebo race jazdcoch nižšej úrovne(Masters, decká?) to môže pomôcť, ale môže to aj zhoršiť jazdný prejav(=po výsledku je jazdec príliš vpredu, preto by som nič takto kategoricky neradil(iba tomu, čo je naozaj „moc vzadu“ a kontroloval aby nešiel dopredu príliš).
„Moc vzadu sice jede“, ale práve vtedy menej točí(keďže špičky nie sú moc zatížené tak dôjde k tomu, čo znázornil vo videu Mirek)! Treba to brať v kontexte že „kedy je práve niekto v záklone“ a v akej disciplíne(typicky downhill and Mr. Bode). Celá „fyzika“ zatáčania je totiž zjednodušene o „spotrebe energie“, ktorú nám udelil náš ski motor, tj. gravitácia – a už záleží na okolnostiach na čo ju „spotrebujeme“(schválne dávam úvodzovky).
Iná situácia je napríklad zase crossunder v SL(viď Marcel) – treba
ale striktne rozlišovať fázu oblúku(prechod s prípravou na drift
napríklad, pričom telo si už „chystá“ na ďalšiu fázu(Glashan odborne
toto rozobral a bol z toho trochu kakaový, že prečo to ten Marcel tak jazdí
aj navoľno ).
Toto(posledné 2 prípady „vzadu“) by som mimo WC borcov vôbec neriešil, oni vedia využívať aj nerovnovážne stavy vo svoj prospech. Hobbík alebo low level racer buď nezatočí, šmykne alebo si rozbije hubu keď bude také niečo skúšať a teda jeho snaha by mala smerovať „byť čo najviac predozadne vyvážený“.
05.12.2023 14:45:01 #5845
>> #5844, IIIvan, 05. 12. 2023 08:38:32
Jezdci WC umí sice (občas) využívat nerovnovážné stavy ve svůj prospěch, ale nevyhledávaji je schválně – mají při nich v gatích… Sice všechno co na lyžích dělají mají zautomatizované, ale chyby „vzadu“ (ale i příliš vpředu) mají v každé jízdě. Zatímco ten „příliš vpředu“ je nevyděsi (pokud to není ve skoku při SJ), tak ten příliš vzadu jim sevře prdel. Proto ten vnitřní (ale i trenérský) pokyn „dopředu“ tam je vždy – ten je taky zautomatizovaný – vím, že u každého. S mnohými jsem probíral jejich individuální předstartovní stavy, rituály, pokyny…
Mimochodem, na lyžařském soustředění jsem měl loni špičkového golfistu, znalce světové golfové elity. Když jsme právě tohle probírali uvedl, že i nejlepší světoví golfisté si před každým úderem zopakují všechny základní zásady golfového švihu. A golfový švih, to je ještě o level vyšší stupeň zautomatizovaneho drillu – denně tisíce švihů – oproti oblouku se jedná o stále stupidně stejný pohyb…
05.12.2023 15:52:03 #5846
>> #5845, oblouk, 05. 12. 2023 14:45:01
Jezdci WC umí sice (občas) využívat nerovnovážné stavy ve svůj prospěch, ale nevyhledávaji je schválně – mají při nich v gatích
Ty si o tom rozprával s Marcelom?
Čo som čítal s ním 2× interview, tak zrovna na túto tému sa vyjadril,
že to cielene trénuje(schválna strata rovnováhy, aby si „kalibroval“
rozsah v ktorom dokáže byť ešte ako tak komfortný), detto Ligety. Ale
možno nás klamal, je to lišiak ten Marcel
05.12.2023 16:50:46 #5847
>> #5846, IIIvan, 05. 12. 2023 15:52:03
Pan Marcel Hirscher (nedovoluju si o něm mluvit familiérně jako o Marcelovi) rozhodně není klamár!
Rád bych ale uvedl, že VŠICHNI závodníci WC v každém tréninku
kalibrují. Kalibrují nepochybně hlavně proto, aby
v závodě předvedli „kam až se dokážou prohnout!
– to diváky baví nejvíc
(až do první krve)… Ještě je třeba zmínit. že sice kalibrují
všichni – ale jen Hirscher a "náš“ Slowthinker se s tím svěřují
médiím
.
Předpokládám, že pan Hirscher to nikomu moc nedoporučuje, zatímco
Slowthinker to v diskusi SNOW doporučuje mírně pokročilým
lyžařkám
06.12.2023 10:07:49 #5848
>> #5847, oblouk, 05. 12. 2023 16:50:46
Tak snáď to Marcel prežije, že som si ho dovolil takto familiárne
osloviť
06.12.2023 11:13:04 #5849
Ahoj, nedá se říct, že jsem nějaký začátečník, ale stále je hodně věcí na čem pracovat a zlepšovat a v tom mne lyžování naplňuje. Posílám pár foto a chci se zeptat zkušenějších, zdali je cesta mého pilování techniky správná, či nikoliv. Popřípadě na co se zaměřit atd. Video bohužel nemám, ale v sobotu jedu do Val Gardeny tak třeba dodám. Muskulatura 190 cm, 120 kg, materiál Völkl racetiger SL, ostrá verze. Díky
06.12.2023 11:49:42 #5850
>> #5849, TheOn, 06. 12. 2023 11:13:04
Ahoj, do Valgardeny ide tusim pondelok-stvrtok odtialto z fora nick „Pavel
C“, napis mu SZ. Je dost v obraze co sa tyka techniky, myslim, ze za
2 bombardina na hodinu by sa na teba podival
Takto podla foto by som to za seba len v rychlosti zhodnotil ako dost velky predsun vnitrni, na tom by sa dalo popracovat ako prve asi…
06.12.2023 12:07:13 #5851
>> #5848, IIIvan, 06. 12. 2023 10:07:49
Neboj, von napíše
06.12.2023 12:41:38 #5852
>> #5850, IIIvan, 06. 12. 2023 11:49:42
Následek. Příčina: protirotace.
06.12.2023 13:18:00 #5853
>> #5852, Martin47, 06. 12. 2023 12:41:38
Máš samozrejme pravdu. Ja som mu len vypichol to, čo ľahko uvidí (pre ďalšiu „prácu“
som mu odporučil konkrétneho človeka na kopec)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.