Sjezdovky:
Nad úrovní parkoviště byly otevřeny všechny sjezdovky kromě dvou.
Bohužel se jednalo o mou oblíbenou nádhernou černou 11 Black Ibex, která je
jednou z nejstrmějších v Rakousku. Druhou zavřenou sjezdovkou byla
legendární černá 19 Vronitunnel, která vede částečně tunelem. To je ale
logické, protože končí u mezistanice sedačky, která už nejezdila.
Sjezdovky kolem kabinky Karlesjochbahn byly rozbité již brzy dopoledne.
Bylo to způsobené tím, že již dlouho vedou zcela mimo ledovec, takže se
neuplatnil chladící efekt ledového podloží.
Horní část sjezdovky 10 z horní stanice Falginjochbahn byla v dobrém
stavu, ježdění na ní ale znepříjemňovala viditelnost a difuze v horní
čísti. Bohužel její spodní část je velmi mírná a na pomalém mokrém
sněhu se bylo třeba i odrážet hůlkama. Totéž platilo o variantě 9 a
sjezdovce 14.
Nejlepší lyžování bylo v pozdějších hodinách u obou lyžařských
vleků. Bohužel sjezdovky 12 a 13 u vleku Fernerlift jsou poněkud
krátké.
Lepší volbou bylo lyžování bylo u vleku Nörderjochlift. Otevřená byla
celá sjezdovka 4 Nörder Ost, na části 3 Nörder West probíhal trénink
lyžařských klubů. Jakmile ale sjezdovku č. 3 trénující závodníci
opustili, tak na ní bylo velmi dobré lyžování a na východním kraji jsem
si i odpoledne mohl užívat manšestr na rychlém vodivém firnu.
Sněhové podmínky:
Sněhu bylo na všech otevřených sjezdovkách dostatek. Horší byla jeho
kvalita, byl od rána mokrý, protože předchozí noc pršelo i ve vysokých
polohách. Nikde se ale nenacházely kamínky, hlína nebo ledové plotny.
Nekvalitnější sníh byl tam, kde sjezdovky vedou stále po ledovcích.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Ve středisku se nachází 2 kabinkové lanovky, 1 kyvadlová lanovka typu
funifor, 1 sedačková lanovka se 2 úseky a 2 lyžařské vleky. V době mé
návštěvy ale jedna z kabinkových lanovek již nebyla v provozu stejně jako
oba úseky sedačkové lanovky. V provozu byly lanovky a vleky od parkoviště
výše. Dále uvádím jen dopravní zařízení, která byla v provozu.
Karlesjochbahn je pohodlná lanovka s kabinkami pro 10 osob z roku 2008.
Délka je 1617 m a převýšením 355 m.
Falginjochbahn je větruodolná kyvadlová lanovka typu Funifor z roku 2019.
Délka je 1 861 m, převýšení 363 a kapacita 100 osob. Nevýhodou této
lanovky ale je, že byla dosud postavena jen její polovina, konkrétně její
pravé větev. Jezdí tedy jen jedna kabinka střídavě nahoru a dolů. Pokud
vám tedy kabinka při příchodu do dolní stanice zrovna ujede, je potřeba
počkat 10 až 15 minut. Výhodou je, že opravdu odolá i silnému větru a je
tak zajištěno, že aspoň jedna z lanovek je většinou v provozu i při
větrném počasí.
Ledovcový vlek Fernerlift se nachází ve středu kotliny, má délku 545 m
a převýšení 121 m.
Lyžařský vlek Nörderjochlift se nachází na západní straně
vysokohorské kotliny, má délku 1 200 má převýšení 190 m.
Veškeré zázemí se nachází jen u parkoviště a spodních stanic lanovek
v objektu restaurace.
Co se mi líbilo, byla pikniková místnost, kde si lyžaři mohou sníst v
teple a suchu svou vlastní svačinu a pití. Toto je k dispozici v málo
střediscích. Ve středisku není klasická pokladna, skipasy se nakupují na
mýtnici v nadmořské výšce 1 300 m n. m. Lyžaři ale mýto neplatí, to je
zpoplatněné jen pro turisty bez zakoupeného skipasu.
Zalidněnost:
Zalidněnost byla v den mé návštěvy docela malá, což způsobilo i
nepříliš dobré počasí. Po odchodu trénujících klubů byla ještě
nižší.
Občerstvení a aprés-ski:
U parkoviště vedle spodních stanic lanovek se nachází prostorná
samoobslužná restaurace Gletscherrestaurant. Na výběr byly polévky,
několik hlavních jídel a bohatý výběr salátů a zůkusků. Ceny byly
vyšší, tak jak je na rakouských ledovcích obvyklé.
Líbilo se mi, že si bylo možné dát i vodu, která byla podstatně
levnější než ostatní nápoje. Konkrétně 4 dl chutné vody vyšlo na 2,20
eur.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta do střediska z údolí je poměrně dlouhá, protože je potřeba
vystoupat autem nebo autobusem až do výšky 2 750 m n. m. Pokud jedete z
údolí Innu jako já tak je potřeba vystoupat celkem 2 000 výškových
metrů. Z nejbližší možnosti ubytování (obec Feichten) je to 1 500
výškových metrů.
Silnice kolem přehrady Gepatsch Stausee je úzká a trochu rozbitá, výše
ale byla ve velmi dobrém stavu a širší. Pouze na začátku je několik
ostrých strmších serpentin. Každopádně už cesta na ledovec je velmi
hezkým zážitkem, jedná se o jednu z nejhezčích vysokohorských cest v
Alpách.
Parkoval jsem na asfaltovém parkovišti hned na okraji sjezdovky a u
dolních stanic lanovek. V případě zaplnění tohoto parkoviště se parkuje
na nezpevněných plochách o něco níže.
Jako zpestření je možné po lyžování absolvovat zajištěnou cestu
Holderli-Seppl-Klettersteig, která se nachází jen několik minut od
parkoviště ve výšce 1 910 m n. m.