historie - tématické články (strana: 4)
Stilfserjoch: první Funifor světa slaví 20leté výročí
V roce 2000 se na ledovci Stilfserjoch (Passo dello Stelvio) na trase Trincerone - Livrio rozjela prototypová lanovka úplně nového typu Funifor, který byl na konci 90. let minulého století vyvinut v Itálii.
Deset let skiareálu Kouty a první šestisedačkové lanovky u nás (2. díl)
Výstavba obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách před deseti lety v sobě zahrnovala více než jen první šestisedačku u nás, podívejme se tak při příležitosti 10. výročí skiareálu na tento výjimečný projekt podrobněji.
Deset let skiareálu Kouty a první šestisedačkové lanovky u nás (1.díl)
Výstavba obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách před deseti lety byla ostře sledována. Areálu dominuje šestisedačková lanovka, která byla první svého druhu v České republice. Celá investice toho ovšem v sobě zahrnovala podstatně více, podívejme se tak při příležitosti 10. výročí skiareálu na tento naše poměry výjimečný projekt p...
Deset let čtyřsedačkové lanovky a skiareálu na Javorníku
Zcela nový rekreační a sportovní areál s čtyřsedačkovou lanovkou, sjezdovkou, bobovou dráhou a veškerou související infrastrukturou vzniknul před deseti lety na „zelené louce“ na Javorníku u obce Jeřmanice na Liberecku.
Hurá do muzea lyžařských vázání!
Entuziasmus českých lyžařských nadšenců kolikrát předčí lidskou představivost. Napadlo by vás třeba otevřít si muzeum lyžařského bezpečnostního vázání? Miroslav Sládek nelenil a sbíral a sbíral, až to dalo na skutečné muzeum. To najdete v roubence u cesty v šumavské obci Nové Hutě. Pokud tam zavítáte, jistě vás bude čekat nejen vázání, ale i milý s...
Padesátileté výročí kabinkové lanovky na Hexentanzplatz
Letos uplyne výročí 50 let od zahájení provozu na čtyřmístné dvoulanové kabinkové lanovce na Hexentanzplatz v Thale, první lanovce československého výrobce Transporta Chrudim v Německu.
Deset let vyhlídkové lanové dráhy na Větruši
V Ústí nad Labem se přesně před 10 lety podařilo zrealizovat na naše poměry velmi neobvyklý a jedinečný projekt. Pro spojení centra města a vyhlídky Větruše zde byla postavena kyvadlová lanová dráha s futuristickými kabinkami pro 15 osob.
Padesátileté jubileum lanové dráhy na Pancíř
V letošním roce uplynulo již 50 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu dvouúseková jednosedačková lanovka ze šumavské obce Špičák na 1 214 metrů vysoký vrchol Pancíř.
80 let lanové dopravy na Pustevny (3. díl)
Čtvrtého března jsme si připomenuli jedno z nejvýznamnějších výročí lanové dopravy, kterým se může Česká republika pyšnit – přesně před 80 lety byla totiž uvedena do provozu lanová dráha na Pustevny, která byla tehdy vůbec první sedačkovou lanovkou v Evropě!
80 let lanové dopravy na Pustevny (2. díl)
Čtvrtého března jsme si připomenuli jedno z nejvýznamnějších výročí lanové dopravy, kterým se může Česká republika pyšnit – přesně před 80 lety byla totiž uvedena do provozu lanová dráha na Pustevny, která byla tehdy vůbec první sedačkovou lanovkou v Evropě!
Sedmdesát let lanovky na Chleb ve Vrátné dolině
Pátého března uplyne přesně 70 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu sedačková lanovka VR101 do Snilovského sedla pod Chlebem. V roce 2005 se pak Vrátna po letech neúspěšného snažení dočkala moderní osmimístné kabinkové lanovky Doppelmayr, která nahradila původní kapacitně nevyhovující sedačkovou lanovku VR101.
80 let lanové dopravy na Pustevny (1. díl)
Čtvrtého března si připomínáme jedno z nejvýznamnějších výročí lanové dopravy, kterým se může Česká republika pyšnit – přesně před 80 lety byla totiž uvedena do provozu lanová dráha na Pustevny, která byla tehdy vůbec první sedačkovou lanovkou v Evropě!
Třicet let první dvoulanové lanovky moderní konstrukce
V této zimní sezóně oslavila své 30. výročí první dvoulanová kabinková oběžná lanovka moderní konstrukce. Najdeme ji pod názvem Kanzelwandbahn v údolí Kleinwalsertal.
Poslední trojsedačky v Rakousku
Na trojsedačkové lanovce se většina z nás již jistě někde svezla. Avšak v Rakousku se trojsedačky staly postupem času vymírajícím druhem, v provozu je jich zde již jen několik posledních, ať už odpojitelných, nebo odpojitelných.
Oravice: první vyhřívaná lanovka na Slovensku
V roce 2005 byla na Oravici postavena první vyhřívaná sedačková lanovka na Slovensku.
Deset let lanovky ve Skiparku Filipovice
Přesně před 10 lety byla postavena dvousedačka ve Skiparku Filipovice nedaleko Jeseníku jako první lanovka výrobce Girak v České republice, šlo o jednu ze 4 nových lanovek roku 2009. Stávající dva lyžařské vleky zde doplnila použitá dvousedačková lanovka, která přispěla k výrazné modernizaci tohoto menšího areálu, vhodného zejména pro pohodové rodi...
Světoznámá ozubnicová železnice na Jungfraujoch
Mezi největší turistické lákadlo celé oblasti kolem Interlakenu patří bezesporu výlet ozubnicovou železnicí na Jungfraujoch v bezprostředním sousedství světoznámých bernských velikánů Eiger (3 970 m n. m.), Mönch (4 099 m n. m.) a Jungfrau (4 158 m n. m.). Tato dráha byla jednou z prvních turistických drah na světě, zpřístupňujících skutečné vysoko...
Pozemní lanovka k přečerpávací elektrárně na hoře Żar v Polsku
Hora Żar v Międzybrodzie Żywieckiem, na jejímž vrcholu je nádrž přečerpávací vodní elektrárny o výkonu 500 MW, se nachází asi 30 km východně od města Bielsko-Biała.
Výletní dvousedačková lanovka v Bratislavě
V roce 1972 byla přímo v Bratislavě uvedena do provozu výletní dvousedačková lanovka Transporta z Železnej studničky na Kamzík, která se brzy stala vyhledávanou turistickou atrakcí.
Unikátní dvousedačkové lanovky v rakouském Imstu
Pokud nepočítáme legendární lanové dráhy systémů VR101 a Müller s bočním uchycením sedaček, jsou odpojitelné dvousedačkové lanovky jen velmi ojedinělé, na celém světě jich bylo postaveno jen asi necelé tři desítky. A hned dvě z nich se nacházejí v rakouském Imstu.