testovaná délka: 178 cm | parametry: 129,5–95,5–116, R: 18,5 m |
hmotnost: 2 720 g (pár)
rocker:
Lyže francouzského výrobce Zag jsme testovali ve dvou variantách šířky. Zatímco užší Ubac 89 se ukázaly jako výborné univerzálky i na tvrdším a upraveném podkladu, širší verze s 95 mm jednoznačně aspiruje do vyšších hor a na obtížnější sjezdy nejen v hlubokém sněhu.
Co prozradil test:
Ubac 95 mají dřevěné jádro z paulovnie vyztužené několika vrstvami
karbonových a skelných vláken. Zajímavý je také nový materiál Phenol,
který lyže vyztužuje podélně a je zde použit namísto titanalu, jenž by
přidal zbytečné gramy navíc. Konstrukce je středně tuhá, výrobce ji
hodnotí na pětibodové stupnici číslovkou 3. Lyže disponují
výraznějším rockerem ve špičce a poměrně delším rockerem
i v patě, což je předurčuje spíše do měkčích podmínek.
V kombinaci se středně vysokým camberem a velmi tuhou torzí však
zvládají hravě i ty tvrdší.
Při jízdě se projevují spíše jako tužší, nejen v torzi, ale i ve flexi. Vyžadují spíše zkušeného jezdce, protože nejsou vždy zcela agilní a v těžších sjezdech je potřeba jim vládnout pevnou rukou. Odmění se však nevídanou stabilitou ve všech podmínkách a naprostou spolehlivostí. A navíc se jim líbí i ve vyšších rychlostech, což je u skialpových speciálek spíš výjimečné.
Při chůzi působí pocitově jako trochu těžší, než ve skutečnosti jsou. Při délce 178 cm mají pouhých 1 360 gramů, což je objektivně řadí v kategorie spíše mezi lehčí kousky. Směr drží ukázkově, nikam nezatáčí a díky modernímu „šejpu“ velmi dobře drží i při traverzování na strmějším a zmrzlém povrchu.
Závěr:
Jednoznačně pro experty a vyspělé jezdce, kteří chtějí výjimečné
lyže, nejen co se týče designu, ale i vlastností. U konkurence určitě
najdete modely, které budou lepší pro chůzi do kopce, budou působit méně
robustně a pocitově lehce. Ale při cestě dolů, a podotýkám že na
každém povrchu, budete jen těžko hledat odpovídajícího soupeře. Tyhle
lyže jsou sen každého sjezdaře, který není kovaným skialpinistou
a přechod na typické touringové lyže je pro něj šokem. Ale také snem
horských vůdců, protože na nich můžete opravdu kamkoliv, a přitom
neponesete žádná kila navíc.
